Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 19, 2013

Perihal memiliki kereta



Bukan semua orang mesti pakai kereta! Ada sekelompok masyarakat tidak perlu pakai kereta kerana status ekonomi mereka hanya mengizinkan penggunaan kenderaan awan sahaja. Ini fakta.

Cuba-cuba!

Kalau mereka cuba-cuba memiliki kereta, sebahagian besar gaji akan terarah kepada belanja pemeliharaan dan pemuliharaan kereta, dan ini menghiruk pikotkan belanjawan isi rumah. Apabila belanjawan isi rumah tidak terjaga, maka ia akan memuncakan masalah-masalah lain.

dan selepas itu tidak ada orang akan menolong mereka, orang lain ada berlambak masalah sendiri. Sendiri mahu ingatlah.

Kenderaan awam lembab macam siput babi dan tidak menyeluruh!

Tolak ke tepi faktor kenderaan awam lembab macam siput cacat dan perkhidmatangnya tidak menyeluruh, yang penting tanyalah kita seikhlasnya pentingkah memiliki kereta. Ya, memang penting. Dan jawab juga seikhlas hati soalan ke dua iaitu mampukah kita? Haaa...

Atau mampukah sebenarnya jiran kita tu? he he he.

Lebih sedikit dari mampu...!

Perihal kereta banyak isunya, ada yang membeli kereta yang jenis kereta lebih dari mampu. Sepatutnya tengoklah slip gaji dahulu tetapi apa yang terjadi adalah tidak. Mereka tengok kereta dan gaya mereka nanti.

Seorang kawan saya beritahu rakyat Malaysia sentiasa terdorong membeli kereta sedikit di luar kemampuan mereka.

Kenderaan menunjukan apa?

Saya selalu melihat manusia di sekeliling saya mendifinasikan diri mereka melalui kereta yang mereka pakai... Biarlah mereka...biarlah, biarkan

Jan: Suka tengok kereta Honda putih...


2 comments:

Nong Andy said...

Saya memang tak mampu beli kereta baru.. :(

Jankaulu said...

saya pun, he he he. saya nak sangat pakai honda...

tapi mungkin suatu hari nanti dapat kot

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home