Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 12, 2013

Kesihatan saya setakat 2013



Ada la 2, 3 muka surat jugak panjangnya.

"Saya nak pakage saringan kesihatan yang berharga RM130" Kata saya kepada penkaunter klinik tersebut. 

Sebenarnya saya pilih pakage tersebut kerana yang RM130 tersebut bukan sahaja memeriksa kandungan darah tetapi juga buah pinggang, jantung dan jenis kanser tertentu. Itulah kata-kata saya yang saya ingat tiga minggu lalu. Dan selepas itu mereka dengan sopannya meminta air kencing dan darah saya untuk diperiksa.

Kata doktor darah dan air kencing saya itu akan dihantar ke makmal di Segamat. Saya sempat pulak bertanya kenapa di Segamat bukannya di Kuantan?.

Maka pagi tadi selepas tutorial Malaysian Economy, saya berbegas ke klinik untuk melihat keputusan saringan tersebut. Sebenarnya dua minggu lepas klinik dah kol saya beritahu keputusan telah ada. Saya sibuk! He he he.

Daripada keputusan inilah kita tahu taraf darah kita, jantung, buah pinggang dan pelbagai penyakit lain seperti gaut dan kanser. Dan macam-macam lagilah. Hebat sungguh dengan hanya memeriksa air kencing kita boleh tahu banyak perkara, termasuk sama ada kita mengandung atau tidak, he he he. Ada la beberapa kebimbangan terbit dari result tersebut, namun saya bersyukur saya tak mengandung, he he he (lawak paling bodoh tahun ini).

Saya sempat pulak beramah mesra dengan doktor tersebut dan bertanya pasal kanser yang Angelina Jolie tu. Doktor ada beritahu pemeriksaan sebegitu mahal sehingga RM11K. Biar betul!. Saya ada banyak tanya kepada doktor tersebut.

Berkawanlah dengan doktor, banyak faedahnya.

Dulu pernah kenal seorang doktor yang kuat merokok dan tak bersenam. Saya ada tanya kenapa tak bersenam dan berhenti merokok. Doktor itu kata "buat apa bersenam dapat panjang umur tapi tahun-tahun tersebut dihabiskan dengan bersenam?"

Jan: Laaa...He he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home