Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 23, 2012

Tiada Lama Tiada Baharu terbitan RTM

Asalamualaikum, terlebih dahulu Abang Jan mengucapkan selamat hari Rabu 23.5.2012. Semoga setiap hari kita semua bersama keluarga dan masyarakat Malaysia (1Malaysia) berada di dalam keadaan selamat. Ya setiap hari semoga semuanya selamat gitu.

Hari ini Abang Jan nak berceloteh mengenai penyanyi lama dan penyanyi baru. Abang Jan selalu diperli manja oleh pelajar Abang Jan kerana tidak mengenali penyanyi baru. Mereka berseloroh dengan Abang Jan dan mengatakan Abang Jan Old Skool gitu.

Ya betul Abang Jan mungking `orang lama' yang masih berpaksikan kenangan lama. Banyak lagu penyanyi lama menjadi ingatan bukan sahaja di minda tetapi di hati sanubari Abang Jan, ewah-ewah... Banyak cerita di sebalik lagu-lagu lama gitu...

Abang jan tidak kata penyanyi sekarang tidak bagus tetapi penyanyi lama tetap berada di dalam hati Abang Jan. lagu-lagu mereka malar segar, orang putih kata evergreen gitu.

Sekarang Abang Jan selalu mengikuti rancangan yang dihoskan oleh Raja Azura yang bertajuk Tiada Lama Tiada Bharu. Ya, ada antara penyanyi lama yang Abang Jan sendiri pun tak kenal. Maknanya Abang Jan ni bukanlah lama sangat orangnya, he he he. Dan ramai antara penyanyi baru yang Abang jan tak kenal. memang tak terkenal kot? He he he, jahat Abang Jan..

Datuk Andre Goh gambar zaman dulu

baru-baru ini rancangan ini ada mengundang penyanyi sensasi 80-an, Zaiton Sameon. 

Zaiton Sameon antara penyanyi yang mempunyai suara yang unik. Tajam, halus dan bergetar. Dengan lagu Menaruh Harapannya, kita dapat rasa kepahitan yang dia lalui... Dia menyanyi dengan bersungguh-sungguh. Beliau ada mendakwa tiada siapa yang boleh menyanyi lagu tersebut dengan berkesan selain dia kerana " This is my story' katanya... Haa...
Kak Eton ( gambar terbaru)

Datuk Andre Goh (Goh ENG Boon) pula adaklah satu-satunya penggiat dan penyanyi lagu Melayu asli bukan Melayu di negara kita. Beliau  berasal dari Tangkak, Johor. Kalau nak tahu kehebatannya, generasi sekarang boleh layan lagu Masmerah atau Halimun Malam dendangannya. Rasa nak menitis airmata hati Abang Jan bila dengar lagu Halimun Malam. Terus teringat kepada seseorang, semoga dia tak akan pernah bahagia. Jahat Abang Jan! he he he. 

Apa yang Abang Jan perhatikan penyanyi lama suaranya merdu teralun dan tersendiri. Tak ada klon-klon. Sekarang ni kalau 5 penyanyi baru, suara seakan-akan sama jea. Lebih kurang. Tak cukup `power' untuk orang menjadikannya sebagai `terikmak'. Penyanyi sepatutnya suaralah `terikmak'nya, baru boleh jual.

Rancangan ini juga seronok diikuti sebab celoteh Raza Azura yang selalu mengaku diri dia `orang baru' setiap kali memperkenalkan `orang lama, he he he.

Jan: Beribu penyanyi baru muncul, Kak Pah tetap di hati...

1 comment:

Adie Achim said...

Saya masih menyanjungi penyanyi lama. Setiap lagu ada memori terpahat di situ. Lagu sekarang saya menghafalnya sebab suka mendengarnya. (Termasuklah lagu Siti Nurhaliza).

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home