Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, June 27, 2021

Kawasan perumahan dan pokok mangga

 1. Hari ini, di pagi ahad yang nyaman tumit kaki kiri saya sakit, jadi saya tidak keluar rumah.

 2. Saya tidak tahu sakit itu adalah kerana saya gout, atau sebab makan kek pisang dengan sup ayam dengan banyaknya, atau pun sebab saya jogging ala orang muda. Saya bukan doktor.

 3. Mungkin dua tiga hari lepas saya jogging ala orang muda sebab kata Adnan, "kalori lebih banyak dibakar bila melompat-lompat dan mendaki. Bukannya melenggang itik sahaja". Adnan ibarat pengawas kesihatan saya, dia dapati jarak perjalanan saya tidak banyak membakar kalori.

 4. Saya lupa dengan usia saya, saya tak boleh jogging ala orang muda. Namun saya rasa tercabar bila orang muda belia berjogging laju je melintasi saya di taman perumahan. Ini tak boleh jadi...kata hati saya. Sudahnya kaki saya sakit...kot.

 5. Dan mungkin semalam hari sabtu, saya makan banyak sebab hari sabtu memang saya tak menyukat makanan. He he he. Hari saya masak, makan dan berNeflix.

 6. Hari ahad baru saya berkebun di laman rumah. Tapi ini saya sedang duduk mengadap lap tok sahaja. Menulis.

 7. Tadi saya ada menulis sedikit tentang Tengku Zafrul, KWSP dan monotorium. Saya anggap Tengku Zafrul dan Dr Norhisham orang yang baik. Saya `baca' melalui rauk muka mereka. Ilmu `membaca' rauk muka orang ni sudah lama saya amalkan, biasanya betul.

 8. Sejak PKP dan BDR ni saya rasa kesihatan saya terjamin sikit, banyak masak dan ada banyak masa untuk bersenam. Dalam usia sebegini sedikit salah makan akan memberi kesan. Masa muda ramai peminat, masa tua penyakit yang jadi peminat. He he he.

 9. Nak pakai stoken, kasut dan saling baju juga adalah mencabar sebab rasa malas. Kalau balik dari kerja selalunya saya sudah letih, Jadi BDR ini beri peluang untuk saya. Boleh bahagikan masa dengan lebih teratur.

 10. Saya harap kaki ini cepat pulih sebab banyak perkara saya mahu buat. Nak gi beli buah...dalam peti ada buah lemong je, nak gi cocoh duit lagi di Maybank. Nak gi DIY sebab nak beli gelang paip, dah tercabut.

 11.Dan saya nak bersihkan taman yang saya buat di tepi tasik perumahan. Walaupun jiran lain sibuk tanam mangga (pas tu berbuah jatuh begitu sahaja...bau masam dan tanam serai segala) saya rasa adalah lebih baik saya buat taman untuk sapa2 rehat, Lagipun sekitar tasik adalah tempat awan. Saya sudah letak satu set kerusi batu. Saya gembira apabila lihat ada orang duduk-duduk nikmati tasik dan taman.

 12. Tapi memang dah, taman perumahan dan pokok mangga satu ikatan, tak boleh berpisah. Saya pelik.

 13. Sekian sahaja, saya tak tahu apa tajuk posting ini. Mungkin tajuknya `Mangga


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home