Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, June 24, 2021

Saiz berapa pinggang?


Tahun lepas berat badan saya mencatatkan rekod cemerlang melebihi 90 kg. Ianya mungkin antaranya sumbangan dari PKP, di mana puas makan di dalam rumah, saya makan di luar rumah (laman).

Saya tidak sedar saya sesetopok begitu sehinggalah gambar ini (pukul bulan Ogos tahun lepas) dikirim oleh keluarga. Mulanya saya berharap gambar itu diedik sebagai `gura' jea dari keluarga. Namun saya dapati kedudukan meja dan kerusi tidak pula mengembang. Tiada kesan diedik.

Namun apabila saya sedar, saya masih menafikannya dengan mengandaikan bahawa kegemukkan adalah biasa. Satu daripada rakyat Malaysia gemuk, dan Malaysia adalah antara negara yang tergemuk di Asia. Itu statistiknya. Gemuk itu normal di Malaysia...

Saya juga berfikiran saya tidak perlu ada bentuk badan yang menarik sebab tiada orang nak kan saya, dan saya pun tak ada nak kan sapa-sapa. Phasa `nak-nak' ni dah berpuluh tahun saya tinggalkan. lagipun kenapa pula saya kena ada bentuk badan yang menarik? Kerja saya mengajar sahaja, bukannya nak kena tolong pakai baju yang orang lain nak jual...(model).

Nak menguatkan lagi idea kenormalan kegemukan saya ini, saya berpegang pula kepada falsafah "Kehidupan kita ini bukan sahaja berligar kepada berapa berat badan kita. Banyak lagi elemen yang jauh lebih penting seperti perasaan kasih sayang yang ada pada individu, hal-hal keagamaan, hal-hal ekonomi, world peace...bla bla bla"

Dan biarlah gemuk asal sihat...

Semua pegangan pemikiran itu lenyap apabila pada suatu hari saya terjaga dari tidur  pada pukul 2 pagi kerana kesakitan sendi kaki yang amat bisa. Saya menangis macam budak. Dalam tidak tahan sakit, saya tidak dapat mengawal diri, saya memanggil tuhan dan mak untuk menolong saya.(ayah saya tak panggil pula).

Saya menangis sehinggalah mentahari muncul (lagi), mengesok saya buka grill dan dipapah ke klinik.

Doktor mengesahkannya...gout!. Ambil darah dan urea bagai...

Maka sejak hari itu saya mengawal sedikit pemakanan saya. Doktor menasihati saya antaranya mengawal berat badan. Saya akur akhirnya dan berjanji akan turunkan berat badan...(tapi bila doktor berikan angka berat badan yang saya perlu ada untuk dapat BMI yang normal...saya tergelak dalam hati)

Namun tentulah kena ikut, selain untuk kebaikan kesihatan diri pada masa hadapan, doktor pakar itu juga mungkin bersusah payah belajar untuk membetulkan cara hidup kita (hala tuju kesihatan kita). Dia mungkin tak pernah ponteng kuliah/makmal, dan selalu buat soalan tutorial (termasuk soalan2 past semester).

Memang sukar untuk saya mengawal pemakanan kerana saya pencinta makanan, oven dan peti ais. Namun saya cuba demi kesihatan. Dengan umur yang sudah tinggi ini, saya berjanji akan lebih behati-hati dalam memilih makanan dan kawan yang suka makan.

Semoga saya berjaya beli seluar baru nanti... (dan tak malu menjawab apabila penjual dengan kuatnya bertanyakan "saiz berapa pinggang?")

Sekian, selamat berbuka...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home