Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 27, 2019

Ulasan buku: Bukan Doktor Gugel, Shazeli Abdullah, etal


Tajuk: Bukan Doktor Gugel
Pengarang: Suhazeli Abdullah, etal. 
Penerbit: KATA PILAR
ISBN: 9789672014201
Tahun: 2017 (cetakan pertama)
Harga: RM
Bil Mukasurat: 300
Lokasi dibeli: Megamall, Kuantan.(30/9/17)



Saya beli buku ini pada tahun 2017. Dan sudah beberapa kali saya membacanya. Cuma saya tidak suka sebab buku ini kertasnya murah. Jadi kuning dimakan masa.


Ramai orang yang beritahu saya dengan pengambilan ubat darah tinggi yang berterusan boleh membuatkan buah pinggan saya rosak. Buku ini telah menjelaskan sebaliknya. Dan yang lebih penting ia ditulis oleh doktor-doktor yang bertauliah. 

Walaupun begitu saya ucap terima kasih kepada kawan-kawan saya yang perihatin atas kesihatan saya.

Saban hari banyak yang kita dengar berita kesihatan yang bersifat `urban legend' ni. Kita percaya bulat-bulat jea sebab orang yang beritahu kepada kita lebih berusia, jadi kolerasinya mereka lebih tahu, lebih betul. Tapi itu silaplah...

Dan dalam google juga macam-macam nasihat karut marut yang kita terima. Kita kena pergi pada pautan yang akademik dan disahkan. Namun ia merumitkan. Jadi buku ini amat berharga sekali sebab memberikan hanya kebenaran dan sambil duduk terlentang pun kita boleh baca.





Buku ini setebal 300 muka surat dan dibahagikan kepada 10 bab:

Bab1
salah faham berkenaan perkhidmatan kesihatan di klinik dan hospital

Bab 2
Salah faham dan mitos berkenaan pelbagai penyakit umum.

Bab 3
Salah faham dan mitos berkenaan penyakit kronik (Diabetes, hipertensi dan hiperkolestrol)

Bab 4
Salah faham dan mitos berkenaan kesihatan wanita dan isu penyusuan bayi dan kanak-kanak

Bab 5.
Salah faham dan mitos berkenaan psikiatri dan kesihatan mental

Bab 6
Salah faham dan mitos berkenaan kesihatan pergigian

Bab 7
Salah faham dan mitos berkenaan diet dan pemakanan

Bab 8
Salah faham dan mitos berkenaan kesihatan dan ibadat

Bab 9
Salah faham dan mitos tentang ubatan dan isu semasa

Bab 10
Salah faham dan mitos tentang vaksinisasi


Saya sarankan, dapatkanlah buku ini sebagai panduan kita sekeluarga. Duduk saja-saja pada main handpone tu baiklah lebih bagus kita baca buku ini. tidaklah kita dalam kesesatan.

Ia disampaikan secara menarik, (secara soal jawab macam sesetengah buku agama). Ada gambar karikatur yang menarik juga.

Tak rugi membeli dan membacanya.


Bintang: ****

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home