Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, November 4, 2019

Ulasan filem Maleficent: Mistress of Evil; Kisah mertua jahat



1. Saya menonton filem ini pada minggu kedua tayangannya, namun tidak berkesempatan untuk menulis ulasan terlebih awal. Sibuk memanjang, selsema, batuk dan berair hidung.

2. Perlu difahami, ulasan filem ini bercampur aduk dengan cerita harian saya dan juga beberapa pegangan falsafah hidup saya. (Pandangan tentang kehidupan daripada kacamata saya).

3. Orang kata dapat mertua yang baik adalah rezeki dan sebaliknya... bala. (selisih malaikat 44)

4. Kisah ni bermula selepas lima tahun dari kejadian filem pertama. Sleeping beauty dan jadi anak dara dan dah gatal nak berkahwin.

5. Maknya (Maleficient) tak setuju sebab dia kenal perangai bakal birasnya itu. Namun demi anak, seorang ibu sanggup buat apa sahaja.

6. Saya terkilan apabila Arora (sleeping beauty) memberi selendang kepada Maleficient untuk tutup tanduknya apabila dia dijemput ke istana berjumpa bakal ibu mertuanya.

7. Sepatutnya terimalah seadanya mak kita. Walaupun bukan mak sebenar tetapi orang yang cara makan minum kita, keselamatan kita, takut kita lapar, sejuk tu...itulah sebenarnya mak kita. Dengan hanya melahirkan tapi tidak pelihara, ia bukannya mak. Cuma mak biologi.

8. Punyalah jahat emak Philips tersebut. watak itu dilakunkan oleh Michelle Pfeiffer, yang terkenal dengan filem cat women dulu. Jahat sama taraf dengan jahatnya Mak Dara dalam filem Ibu Mertuaku. Dia tidak suka pari-pari. Dia nak bunuh semua.

9. Ada banyak adegan, ia bermula apabila Malificient dituduh menyumpah laki birasnya, Arora ambil side belah bakal ibu mertuanya dan tinggal di istana. Dia benci kepada Maleficient.

10. Tinggal di istana barulah dia rasa ada yang tak kena dengan bakal ibu mertuanya dan mula merindui Maleficient.

11. Meleficient datang semula untuk selamatkan pari-pari yang akan dibunuh pada masa majlis perkahwinan yang dirancang. Berlaku peperangan antara Maleficient dan bakal birasnya itu.

12 Dan akhirnya ibu mertua yang jahat itu disumpah menjadi seekor kambing. Pada masa itu saya rasa puas hati sangat... Saya suka melihat orang yang jahat mendapat balasan. (jahat kah saya?)

13. Secara peribadi saya lebih suka filem pertama, Saya mampu beri 3 bintang untuk filem ini walaupun pelakon dan lakonannya hebat dan kesan khas yang gempak dan halus.

14. Sebenarnya saya tidak melihat keperluan untuk filem ini disambung tetapi kerana Angelina Joli, saya ke panggung, he he he.

15. Moral filem ini banyak, antaranya.
a) Kita mungkin boleh pilih pasangan kita tetapi bukan ibu mertua kita. Hadap jea lah...
b) Ibu mertua lebih banyak bawa masalah berbanding bapa mertua yang kebanyakannya cool jea.
c) “Love doesn’t always end well' pesan Maleficient.
d) Kalau ada banyak baju dan perhiasan yang mahal dan lawa, buat satu bilik khas untuknya.
e) Bila kita dengar cerita seseorang itu jahat, jangan terus percaya kerana biasanya ada cerita sebenar di sebaliknya.
f) Manusia memang makhluk yang menakjubkan.
g) Tidak semestinya maknya jahat, anaknya jahat.
h) Jangan rasa kita boleh hidup sorang tanpa keluarga, saudara mara dan kawan-kawan. Kita makhluk sosial.
i) Senang sahaja pemerintah/pemimpin nak kencing kita bila kita dah taksub.

16. Saya keluar panggung dengan gembira. Filem ini tetap menghiburkan... Saya berhajat mahu lihat Joker, tetapi saya sibuk sangat.

14. Sehingga kini saya masih tertanya-tanya apa yang tidak kena dengan filem ini... mungkin cerita tidak kemas, dialog longgar...

15. Sekian.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home