Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 4, 2019

Jins Shamsuddin kita nak panggil apa?


Hasil carian imej untuk bukit kepong filem
Jins

Bukit Kepong (1981)

This patriotic film is based on the true events revolving around an attack by the communists in the year 1950, which reached a climax with a battle at the police station in Bukit Kepong, Johor. Eighteen police officers stood against 180 communists that day. Bukit Kepong was an expensive production that featured an extensive combat sequence.


Hasil carian imej untuk bukit kepong filem



"Kalau komunis kita panggil pejuang, tentera dan polis kita nak panggil apa?"

Sudah seminggu sahabat Adnan tanya saya soalan itu. Saya tidak jawab, saya hanya tanya balik `Jins Shamsudin kita nak panggil apa? Saya rujuk kepada filem Bukit Kepong.

Dalam filem Bukit Kepong kita dapat lihat kegigihan anggota polis mempertahankan balai mereka, dan negara mereka.

Saya menangis setiap kali lihat cerita itu, wah besarnya pengorbanan orang dudu-dulu...dan senangnya kita menjual bangsa dan negara kerana politik...

Sekarang isu abu Cheng ping pula timbul. Kenapa harus dikenang orang yang dicop sebagai pengkhianat negara? Lagipun dikhabarkan beliau tidak pernah mahu meninggalkan ideologi komunisnya.

Dan lebih mengharukan pula, kerajaan seolah-olah tidak lakukan apa-apa terhadap isu yang besar ini. Maksud saya isu besar dari segi simbolik membawa atau menghidupkan semula ideologi komunis.

Semua pihak berkuasa dan ada kuasa berdiam diri.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home