Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 16, 2014

Saya dan rumput

Percayalah saya, betapa cantik dan berseninya sebuah taman, ia tidak akan menjadi indah jika rumputnya terbiar dan melara...
 
Percayalah saya, tanamlah apa jua jenis rumput, yang paling penting adalah menjalankan proses penyelengaraannya. Bolehkah kita menjaganya?. Semua jenis rumput cantik dan tersendiri. Namun untuk mewujudkan rumput yang cantik...itu lain ceritanya. 
 
 
Rumput yang baru dipotong
Saya membayar sebanyak RM40 setiapkali rumput saya dipotong. Bila selesai dipotong ia akan kelihatan hodoh untuk beberapa hari sebelum akan jadi cantik beberapa hari kemudiannya.
 
Percayalah kalau pun halaman kita dipenuhi rumput semata, ia tetap cantik. Dan gaya minimalais tidaklah memerlukan banyak pokok lain. Cukup sekadar rumput yang terjaga memberi impak yang besar. Buat masa ini saya tidak gemar gaya minimalis.
 
Saya semakin letih menjaga taman saya ini. Saya kira saya tidak perlu menambah banyak lagi pokok. Cukuplah sekadar apa yang ada. Kalau tambah pun mungkin pokok Brazilian Ironwood dan pokok Manggis sepohon dua lagi. he.
 
Kelihatan anak saudara saya Monalito yang manja kededek...
 
Ramai kawan saya gila rumput karpet. Sebenarnya saya juga suka rumput karpet tetapi saya sedar saya tidak dapat menjaganya... Sebab itulah saya pilih hanya rumput `kampung'. Yang tahan lasak dan jika tidak dipotong tidaklah terlalu menyakitkan mata.
 
Rumput karpet yang tidak terjaga bak perempuan terlebih selulit...jangan marah.

Contoh rumput karpet.

Jangan sangka mudah untuk menjaga rumput. Ada yang ambil keputusan untuk mengkongkrit jea halaman yang ada.
 
Setakat ini saya masih galak menjaga laman rumah saya. Saya tahu di kawasan perumahan ini barangkali rumah sayalah yang paling tidak cantik sebab saya tidak renovek. Pintu pagar asal pun sudah senget sebelah.
 
Tetapi tentang taman saya, ia cerita lain...

2 comments:

Engku Artini said...

Betul tuu...rumput karpet susah sangat nak jaga..

Jankaulu said...

kadang-kadang ada lipang, memang

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home