Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 20, 2012

HDK: Saya dan Walkman...

Pada zaman saya bergelar mahasiswa, saya dapati hampir semua pelajar mempunyai `walkman', selain daripada memiliki beg galas dan makwe/pakwe. Walkman adalah sejenis alat yang menggunakan bateri  yang membolehkan kita mendengar lagu apabila kita bubuh kaset di dalamnya.


Ni haaa model yang saya beli dulu...



Ini kaset, dalam ada tali nipis warna kekokoan...

Selain mendengar lagu kita juga boleh mendengar radio melaluinya. Pun begitu ia tidak boleh digunakan untuk memukul/tangkap gambar. Fungsinya terhad, ia juga tidak boleh digunakan untuk membuat panggilan atau mendapatkan informasi di internate.

Apabila mendapat pinjaman MARA atau JPA buat pertama kalinya, mereka akan sambar satu walkman. Untuk memeliki wakman tentulah kena miliki kaset. Pada masa tersebut, penggunaan CD tidak meluas, kita orang guna kaset sahaja. Dulu kalau kita sebut USB nescaya ada kawan kita menyangka ianya sejenis ubi....


Gambar di atas kelihatan saya (bermuka skima KPM) di kedai gambar untuk mencuci gambar dan juga membeli kodak(filem) di sebuah kedai berdekatan dengan Central Market, KL. Sekarang kalau kita sebut kodak, mungkin ada yang menyangka ianya abang kepada katak atau adik ipar kepada kodok. Haaa....  


Waktu ini saya ala rock sikit tetapi dalam katogeri sopan. Walaupun ada  sikit rock tetapi akar budaya kesopanan timur tetap saya jaga. saya masih lagi beratur menaiki bas dan ramah mesra dengan makcik kantin di fakulti saya. Beliau cuba membuatkan saya menjadi menantunya tetapi tidak berjaya.

Baju tersebut (yang saya pakai dalam gambar di atas) adalah   hadiah memenangi peraduan yang dianjurkan oleh syarikat EMI Malaysia. Apabila saya membeli kaset Scopiong bertajuk` Still loving you' (kopilasi) ada terselit borang peraduan di dalamnya. Kalau menang antaranya dapat baju. Saya berdoa pada allah biarlah dapat baju, boleh saya menunjuk-nunjuk (he he he, riak tu). Peraduan tersebut menanyakan beberapa soalan bodoh antaranya kalau saya tak silap `berapa buah lagu yang ada dalam album ini' dan soalan-soalan yang memang kita tahu bila kita beli kaset ini. Saya rasa pelik pada masa itu,..tetapi tidak sekarang.



Dalam album ini ada juga lagu `wind of change' (side A, track 1) dan `believe in love' (side B, track 1). Kerap jugak saya nyanyi lagu ni di asrama seksyen 17 di UM dulu. he he he. Oh yea.. Riuh seasrama bila saya canang saya dapat 2 helai baju sebab menang peraduan tersebut! Tak malu kan? Memang. Dan akhirnya tuhan balas, sehelai baju tu dicuri orang...!

Saya sayang baju itu, baju itu amat sesuai dipakai dengan jeans yang agak ketat yang berjaya menampakan punggung kita terbentuk dan tidak lepeh. Pendek kata, ianya memaparkan zaman kegemilangan tubuh badan kita (sebelum selepasnya bagai dipam-pam setelah kita berusia...).



Walkman tersebut harus digunakan dengan pendengar telinga yang talinya halus. Kita sumbat di telinga...(tak kan la di lubang hidung pulak, teruk gaya penulisan saya... Jangan gelak. Serius sikit). Talinya halus, kalau tak perati memang tak perasan. Lihat gambar di atas. 

Walkman saya berjenama Sony. Sebenarnya ianya adalah walkman kedua yang saya beli. Yang pertama kena pau dek budak-budak samseng di Pertama Komplek. Seram sejuk pada masa itu bila saya di kelilingi oleh kaki-kaki pau. Saya serahkan juga duit dalam dompet pada masa itu... (lain kali saya akan cerita hal ini sebab ni posting pasal walkman).


Bila mengimbau masa-masa silam..., hasilnya saya semakin menghargai diri saya. Saya tahu mungkin takdir hidup saya akan hidup `bersendirian' di sepanjang perjalanan ini (rujuk lirik 1Menaruh Harapan'). Namun saya tetap bersyukur kerana allah telah mempermudahkan perjalanan saya dengan memberi ribuan kelebihan/kemudahan dari segi bentuk yang lain.

Lagipun saya bukanlah jenis manusia yang baik sangat... 

Jan: Aku harunginya juga...kau cubalah terus menari di atas kedukaanku. Menarilah...

1 comment:

Anonymous said...

yup...Allah akn berikn rezeki dalam bermacam2 bentuk :D

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home