Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 26, 2012

HDK: Asrama Seksyen 17, Universiti Malaya

AJK kebajikan dan sosial Asrama Seksyen 17. Kelihatan hampir semuanya berimejkan islamik.

Tahun pertama saya bergelar mahasiswa saya ditempatkan di asrama luar iaitu di Seksyen 17, Petaling Jaya. Buat pertama kali dalam hidup, saya tinggal di asrama. Ya allah sukarnya. Di asrama ini saya belajar banyak perkara mengenai manusia lain selain saya sebagai manusia.

Asrama ini sebenarnya rumah PKNS, yang 4 tingkat, ada 2 bilik dan satu stor, satu bilik air. Asrama ini tiada kantin. Blok saya di belakang blog pelajar UIA. Dalam pagar ini juga ada blok asrama perempuan. Dalam bilik ditempatkan 4 orang!. Memang ramai dan padat sehinggakan almari terpaksa diletakan di ruang tamu. Untuk ke kampus saya naik bas mini 12 atau kalau tak sempat saya naik bas yang disediakan oleh pihak UM. Tapi saya malu naik bas ini sebab biasanya saya dan driver sahaja berjantina lelaki. Bila saya naik semua pelajar perempuan tengok...handsum sangatkah saya? Emmm... Mungkin.

Pelajar sekarang lebih beruntung tinggal di asrama yang ada serba serbi kemudahan. Kini saya dengar UM sudah ada banyak asrama yang canggih-canggih. Kehidupan di asrama sangat tidak selesa kepada saya. Banyak perkara bertentangan dengan nilai hidup saya. Dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara.

Contohnya saya malu untuk pakai atau tukar seluar dalam di hadapan kawan-kawan. Saya perlu pastikan kawan-lawan lain tiada di dalam bilik, barulah saya tukar seluar dalam saya. Kawan-kawan saya yang lain selamba sahaja menukarnya di hadapan kawan-kawan lain sambil berborak lagi. Namun lama kelamaan saya semakin berani kerana saya kena sesuaikan diri, sampai pernah selamba tukar kat ruang tamu. begitulah adanya.

Saya juga terpaksa pakai sabun mandi jenis murah sahaja sebab sabun saya yang mahal selalu saya dapati ada yang menggunakan juga tanpa pengetahuan saya dan pihak asrama.

Tinggal di asrama kena aktif, maksud saya kena aktif pegang jawatan di asrama. Gambar di atas saya adalah AJK Bahagian Kebajikan dan Sosial asrama. Saya pernah la adakan minggu kebajikan sosial ini. Saya buat program mandi mayat dan jemput doktor gigi ungtuk segmen kesihatan. Leceh sangat bila ada program. Saya tension.

Saya bertekad tahun dua saya akan duduk di rumah sewa.

Namun pengalaman duduk di asrama ini banyak memberi pengalaman kepada saya. Di sinilah juga saya tamat membaca buku `Permata yang hilang'. Buku ini biasanya dibaca oleh pelajar tahun satu, senior yang  `paksa' membacanya. He he he. Buku ini pasal seks.

Saya berpendapat tidak semua orang boleh tinggal di asrama. Namun pengalaman tinggal di asrama memang manis dalam kenangan. 

Jan: Nak mandi lama-lama dalam bilik air pun tak selesa...

1 comment:

Nong Andy said...

tinggal di asmara ada manis ada juga masamnya...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home