Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 3, 2012

Majlis Sidang Media Makan Malam Amal H4G

Kita semua menyedari apa yang berlaku di wilayah Gaza. Kekejaman yang dilakukan oleh tentera Zionis tidak putus-putus menjadikan rakyat Palastine berada dalam kehidupan yang penuh derita, hidup penuh ketakutan. Saya sangat terharu apabila lihat gambar kanak-kanak cedera akibat peperangan. Mereka hidup dalam menderita...tidak seperti anak kita yang setiap kali singgah Seven11 nak beli permainan. He he he.

Kita? Kita juga mungkin derita sebab ditinggalkan kekasih (yang durjana), dapat isteri yang tidak tahu memasak, pasang cadar dan lipat kain, atau dapat suami yang macam tak suami jea gayanya. Atau kita mungkin derita kerana kad kredit... Namun penderitaan rakyat Palsstin jauh lebih kejam, mereka dizalimi tanpa dipinta. Kita mungkin ditinggalkan kekasih sebab kita memang jenis tak pandai memilih, mungkin dapat isteri tak pandai masak sebab dulu kita pentingkan saiz ukur lilit pinggangnya berbanding dengan nilai lain (bukannya pandai memasak, menjahit, pasang cadar atau hormat orang tua). Kita juga mungkin dapat suami sebegitu sebab kita pandang poketnya dan gayanya (yang maskulum). Dan sebenarnya kitalah yang gatal nak kad kredit tersebut dan tak pandai urus. Bank tak paksa pun.


Kita kembali kepada tajuk posting... Pada 24 Okhtober nan lalu telah diadakan satu majlis sidang media makan malam untuk mempromosikan Majlis Malam Makan Amal untuk mengumpul dana. Dana ini adalah bagi membina sebuah hospital khas di Gaza. Khabarnya kos pembinaan hospital tersebut adalah RM16 juta (dijangka siap dibina pada tahun 2017).

Berkenaan dengan hal tersebutlah MAPIM (Majlis Perundingan Islam Malaysia) telah bercita-cita menubuhkan tabung yang diberi nama H4G (Hospital for Gaza). MAPIM bersama Rabbani (selaku duta H4G), bersama juga Datuk Sharifah Aini berkerjasama menjayakan kerja pengumpulan dana ini. 

Rabbani akan mengadakan beberapa siri jelajah di tempat-tempat tertentu bagi menjayakan usaha ini.

Jan: ....semoga hospital itu nanti tidak dibom Zionis .

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home