Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 3, 2012

Apa yang menyebabkan kita berubah laku?


Perangai kita berubahkah? Maksud saya perbuatan dan sifat kita berubahkah melalui masa? Contohnya semasa kita muda kita cepat marah, tetapi bila semakin berusia kita sudah mula dapat mengawal kemarahan tersebut. Atau tak berubah langsung `perangai' daripada muda sampai tua gitulah gayanya. Haaa...

Cuba tanya orang di sekeliling yang rapat, contohnya tanya ayah/mak, suami/isteri dan sebagainya. Suruh mereka jawab dengan ikhlas. Adakah kita sudah banyak berubah.




Saya semakin meminati siri The Walking Dead. Siri ini sudah masuk musim ke tiga. Dan alhamdulilah semua orang yang saya tak suka sudah mati kena makan dek zombie, he he he. Cuma ada beberapa watak jea lagi. Semoga zombie makan orang yangs aya tak suka, he he he.

Memanglah cerita ini sangat melampau dan seolah tidak logik. Namun apa yang saya fokuskan bukan aspek realismenya sahaja tetapi juga aspek kemanusiaan, contohnya perubahan nilai/sikap manusia apabila digasak cabaran dan kehampaan.

Ya manusia memang berubah jika diasak. Contohnya, watak yang dalam musim pertama dulu sopan santun ala Jaafar Onn sudah bertukar agresif dan ganas. Dulu payah nak buat keputusan tetapi sekarang cepat jea.

Sebab diri dah tak sanggup menepis tekanan..maka kita `terbawa-bawa' dek tekanan tersebut....

Jan: Aku juga zombie (tapi half alive), sejak kau pergi...aku berdiri tanpa urat nadi...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home