Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 26, 2019

kisah viper


Dua kali saya lalu di hadapan kedai tersebut. Saya tidak pasti adakah kedai tersebut menjual jual wiper atau tidak.
Setahu saya tidak ada kedai khas yang jual wiper. Wifer akan jadi barang sampingan sahaja yang dijual bersama dengan latan-alatan lain di kedai menjual alatan kereta. Contohnya kedai tayar, atau kedai tintek kereta mungkin ada juga menjual wiper.
“Tukar dah ke viper kereta tu Man? Tanya Suhardi.
Saya berpaling ke arm semasa kami sedang minum-minum.
“Tidak lagi nantilah dulu”
“Tidak boleh nanti-nanti, nanti lagi teruk”
“Tidak apalah masih nampak lagi, sudah biasa”.
“Kena tukar sudah tu, sudah hampir berapa tahun ye?
“Entah tapi sejak beli kereta, tidak tukar tukar lagi ni”
“Sudah dekat tujuh tahun sudah tu!”
Memandu dalam hujan patut kita elakkan. Maksud saya kalau kita boleh elak, kita elaklah. Namun jika pagi hujan, tidak kanlah kita  tak mahu ke tempat kerja. Dan bagaimana kalau waktu kita mahu pulang, ada hujan.
Saya teringat semasa beli kereta dahulu pada mulanya saya tidak pandai guna viper kereta. Hendak punya belajar, saya belajar guna dalam hujan…
Kelajuan viper kereta CCJ 8824 ini ada tiga tahap. Perlahan, sederhana dan laju. Bila hujan lebat pastilah kita guna yang laju. Bijak sungguh pereka viper ini.
saya masih dapat lihat kenderaan dengan jelas walaupun saya tidak tukar viper. Mungkin kekaburan di cermin itu yang sedikit demi sedikit bertambah dapat disesuaikan dengan mata saya sedikit demi sedikit. saya yakin saya boleh nampak. Cuma apabila ada orang menumpang, ada yang beruitahu sata patut tukar sudah viper tersebut.
Bagaimana nak tahu kita kena tukar wipoer atau tidak?

Katanya wiper ini ada dua jenis. jenis getah dan jenis silicon.
Yang jenis getah mudah jkoyak, report dan melekat kat cermin. manakala jenis silicon lebih mesra alam dan lebih tahan lama. saya rasa mungkin wiper saya jensi siliko kot sebab tahan lama. he he eh.
Ada kawan saya kata wiper harus ditukar bila wiper tersebut mengeluarkan bunyi. Bila berbunyi maknanya sudah rosak atau longgar. namun sehingga ke hari ini wiper saya tidak berbunyi langsung.
Namun dari sehari, tahun ke setahun saya masih tidak lagi tukar viper…


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home