Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, December 22, 2013

Mengapa lelaki menyembunyikan perasaan mereka?

Semasa alam persekolahan remaja perempuan biasanya akan lebih tertarik dengan seorang lelaki yang bersifat pendiam dan terkawal emosinya. Sifat atau faktor kegemaran ini berterusan kekal di minda sehinggalah remaja perempuan dewasa dan mula galak memikirkan soal pasangan. Mereka melihat lelaki sebegini sebagai `hot', he he he. 

Mereka memang tidak suka lelaki yang banyak cakap sebagai kekasih (tetapi mereka memilih dan suka berkawan dengan lelaki yang cakap banyak. Pulak dah).

Di sebelah sana, lelaki tidak banyak berubah sejak terciptanya Adam. Orang lelaki seperti juga lelaki zaman gua terdahulu (zaman kucing kirong) masih begitu sikap dan sifatnya. Mungkin atas sebab itulah secara semulajadi kawan-kawan lelaki saya nampak tidak tergopoh gapah, lebih bersifat curiga, mahu bertanding, kelihatan terkawal, bercakap pasal kuasa (politik), tidak suka menyapa orang dan suka menyendiri. 

Ia mungkin dari sikap lelaki yang berada di zaman gua di mana faktor tersebut penting untuk keselamatan diri. Maklumlah tinggal di gua. He he he...



Lelaki tidaklah sehebat dan cerdik mana (malah dalam satu kajian didapati secara purata perempuan adalah 3% lebih cerdik berbanding lelaki). Mereka hanya menyambung legasi yang sentiasa mahukan mereka kelihatan hebat... (walaupun tak hebat mana?, he he he).

Pada pendapat saya, melalui masa sepatutnya pembolehubah-pembolehubah sudah berubah. Mereka memang la tidak perlu mengawal keselamatan gua (demi anak bini) dari dicerobohi haiwan atau manusia lain. Tetapi bentuk `perlindungan' tersebut sepatutnya bertukar kepada bentuk `insurans'. Maknanya sang lelaki yang moden sebagai ketua rumah harus melindung isteri dan anak-anaknya dengan membeli insurans. Saya bukanlah ejen insurans tetapi patut sangat zaman sekarang anak-anak dan keluarga mendapatkan insurans. Contohnya, insurans pelajaran anak-anak...he he he. Haaa...

Percayalah kaum lelaki ada emosi tetapi menyembunyikannya supaya nampak terkawal. Lelaki yang gelabah, cepat terkejut dan emosi dilihat sebagi tidak bijak dan tidak dapat mengawal keadaan. Mungkin atas faktor inilah ramai kita lihat lelaki/suami yang kelihatan terkawal dan mancho (walaupun sebenarnya ada yang hampeh!  He he he).

Mereka juga mahu kelihatan sebagai berjaya mengawal keadaan, dan berupaya menyelesaikan masalah (walaupun kata seorang rakan perempuan saya dalam banyak hal, merekalah mencipta masalah, he he he). Orang lelaki tidak menceritakan masalahnya kepada rakan lain atau pihak lain kerana bimbang akan dipandang lemah (membuka kurap di celah peha, atau pekong di dada), dan membebankan orang yang mendengarnya.

Manakala perempuan pula dari mak cik kantin kat tempat kerja hinggalah sampai ke pihak majikan mereka cerita habis masalah yang menimpa, luar dalam. He he he. (Mereka sebenarnya hanya mahu bercerita! Bukan mahu penyelesaian sebab dengan meluahkan mereka sudah berupaya rasa lega. Tetapi tidak lelaki)

Haaa...

Jan: Sedang sembunyi satu perasaan untuk satu orang...eee...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home