Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 17, 2013

Mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad tetap di hati saya...?

Walaupun saya ada membaca mengenai politik, saya tidak pula minat politik. Saya membacanya kerana ianya penting. Politik penting. Saya suka membaca perkara yang penting. Haaa...

Saya tidak menafikan kepentingan politik dalam kehidupan. Saya tidak setuju jika ada orang kata politik kotor.

Kalau membuka blog politik (walaupun amat jarang), saya hanya akan membaca blog politik yang memaparkan pembangunan material dan pemikiran. Saya tidak suka blog politik yang menceritakan keburukan orang. Kalau penceritaan itu tidak benar ianya fitnah. Dan kerja menfitnah bukanlah suatu perkara yang baik. Fitnah yang kita buat kalau beria-ia dan selalu, ia akan menjadi seolah benar.


Tun Dr Mahathir Mohamad (88), Negarawan dikagumi dunia


Saya suka Dr Mahathir kerana dia cerdik dan handsum. Walaupun ada antara pemikiran dan tindakan beliau yang meragukan saya, tetapi pada akhirnya masa dan keadaan membuktikan beliau betul. Contohnya, dulu saya tidak menyokong atau bersetuju dengan pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris. Malah saya tidak bersetuju bila ayah saya bersetuju dengan pendapat dan perlaksanaan Tun tersebut. Saya ada posting beberapa isu mengenainya. Tetapi apabila ianya telah dihapuskan, barulah saya nampak `kerugian' terhadap pembangunan ketamadunan kita. Saya semakin tabik kepada Tun. Saya percaya ramai yang semakin `nampak' tentang isu tersebut.

Namun Tun adalah manusia biasa. Ada salah dan silap dalam perhitungan politik. Pada pendapat saya, salah satunya perhitungan politikya terhadap Tun Abdullah Ahmad Badawi. Namun saya tidak akan menyentuhnya di sini.

Kalau penyanyi saya suka yang cantik bersuara merdu. Kalau ahli politik saya suka yang cerdik dan berwawasan. Dan bagi saya Tun cerdik dan berwawasan. Dikagumi kawan dan lawan di arena politiknya.

Tun juga handal menulis. Kadang-kadang saya rasa beliau adalah seorang penulis, bukannya ahli politik. Pelik kan?. Saya berharap benar beliau terus menulis buku. Memberi makanan kepada minda saya. 

Ahli politik datang dan pergi. Ada yang tidak meninggalkan bekas pun, he he he. Tetapi Tun memberi dan meninggalkan kesan yang mendalam. Marahnya, rajuknya (peristiwa `dah lama dah....di PWTC), sakitnya, peningnya membawa segala ribuan perasaan lagi. Yang hebatnya perasaan itu sampai ke hati rakyat dan masyarakat. Kita merasainya.

Seluruh hidup Tun memikirkan nasib bangsanya. Ketika rakan seusia sudah tidak bekerja dan seolah telah `mati', Tun terus hidup sehingga ke usia kini. Kalau boleh saya juga mahu terus bekerja apabila bersara. Ia membuatkan kita rasa cergas dan bermotivasi. Ada perkara yang boleh disumbangkan.

Penulisan ini bukannya bermotifkan politik. Bukan material atau sebagainya, saya tidak dapat seringgit pun. Penulisan ini dari hati yang menghayati kekaguman atas usahanya memajukan masyarakat dan negara.

Jan: Semoga Allah lanjutkan usia, dan semoga Tun sihat sejahtera selalu. Amin.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home