Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 16, 2013

Mengapa nama dia akan saya garis merahkan?



Oleh kerana kita bukannya babi tunggal atau kera sumbang, kehadiran insan bernama kawan amatlah penting dan diperlukan.

Kawan adalah penting, tidak ada orang yang boleh hidup sendirian. Mereka mungkin tidak ada suami/isteri, keluarga tetapi mereka tidak boleh tidak berkawan. Kata orang, dalam berkawan kita harus berhati-hati. Kata orang lagi berkawan biar beribu, berkasih biar satu. Benarkah? 

Saya bersetuju dalam berkawan kita harus berhati-hati sebab terdapat manusia yang tidak boleh dijadikan kawan. Namun saya tidak setuju dengan pernyataan berkawan biar beribu. Saya sudah 43 tahun. Ada 43 kawan pun sudah okey. Daripada pemerhatian saya, bukan semua orang boleh kita jadikan kawan. Biarlah kawan kita ciput bilangannya tetapi kawan yang kita miliki itu tidak menjengkelkan. Boleh bawa kegembiraan, keriaan dan kedamaian. Boleh tunjuk ajar kita.

Memang saya sudah mengambil keputusan untuk mengaris merahkan namanya menjelang 2014. Dulu saya tidak nampak sangat sifat jengkel dan pentingkan diri tertanam dalam dirinya, namun lama kelamaan saya menyedarinya. Saya rasa makin loya, he he he.

Eloklah menjelang 2014 nanti saya `edit' semula jumlah kawan-kawan yang saya miliki. Buat apa ramai kalau nilai bak buih di pantai...

Sebagai manusia kita tentulah tidak dapat berkawan dengan selesa jika kawan kita asyik mahu `bersaing' dengan kita. Sifat inilah yang paling merimaskan. Kita mahu jadikan dia kawan tapi dia mahu berlumba-lumba pula. Saya rasa sungguh tidak selesa sebab saya bukannya manusia yang suka `bersaing'. Saya rasa orang lain juga tidak akan selesa. Menyampah ada.

Satu lagi saya tidak suka sifat terlalu pentingkan diri dan tergamak menyusahkan orang lain. Di pihak saya demi kawan saya terkadang rela menyusahkan diri demi kepentingan kawan, tetapi dia sebaliknya. Jadi saya dah buat keputusan jadikan dia melukut di tepi gantang (ada tak menambah, tiada tak mengurang).

Sudah beberapa kali Adnan menyatakan saya `dipergunakan' dalam perkawanan tersebut. Kata Adnan populariti dan keglamorang saya digunakannya dengan halus untuk menempatkan dirinya dalam sekitaran perkawanan. Supaya dia diterima ramai sebab dia kawan saya.

Mulanya saya tidak endahkan sangat tetapi lama-kelamaan kenyataan Adnan nampak sangat benarnya apabila dia bukan sahaja semakin pentingkan diri tetapi tidak sedar diri. Terima kasih Adnan.

Jan: Kumemaafkan segala sikapnya, tetapi maaf namanya akan kugaris merahkan...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home