Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 10, 2013

Mengapa saya bersedih hati dengan Lebuhraya Tun Razak?



Saya malu (bercampur mengada) untuk mengaku bahawa saya sebenarnya tidak mengetahui selama ini saya memandu menggunakan Lebuhraya Tun Razak (Lebuhraya Segamat-Kuantan). Mungkin kerana imejnya sebagai jalanraya biasa sahaja yang tidak menunjukan tanda-tanda `kebesaran' yang ada pada lebuhraya zaman ini yang biasanya moden, indah, vouge dan praktikal.

Apabila kawan saya memaklumkan ianyanya adalah sebuah lebuhraya, saya terkesima. Biar betul?

Saya tidak gemar menuduh mana-mana pihak, namun saya percaya antara faktor yang menyebabkan berlakunya kemalangan di lebuhraya ini adalah kerana beberapa perubahan tidak dilakukan mengikuti masa dan keperluan. Lebuhraya sepanjang lebih kurang 150 kilometer ini sudah berumur 43 tahun. Saya bukannya tidak bersyukur tetapi lebuhraya tersebut sangat laaa memerlukan perubahan. Dok gitu?

i) Bayangkan saiz kereta, lori dan bas yang semakin gedabak besar semenjak tahun 1970.

Jalan menjadi semakin sempit apabila kenderaan menjadi semakin besar. Jalan semakin merbahaya apabila terdapat banyak van dan lori bersaiz besar yang mengangkut barang antara Segamat dan Kuantan, mungkin juga Kuantan dan Kuala Lumpur atau Johor..

Kekerapan dan pertambahan saiz kenderaan menjadikan bentuk fizikal lebuhraya berrisiko. Saya bukannya mahu menyalahkan design kenderaan tetapi menjadikannya sebbagai faktor. Saya tahu juruukur atau jurubina. Lebuhraya tersebut diukur dan dibina 43 tahun yang lampau sesuai dengan zaman tersebut.

Zaman tersebut burger pun masih kecil jea kot. Saiz badan rakyat taklah seobesiti kini...(kot)

ii) Bayangkan pula kekerapan jalan ini digunakan berbanding senario tahun 1970.

Kekerapan penggunaan jalan juga bertambah akibat:

(a) Pesatnya urusniaga dan aktiviti majlis perkahwinan (yang akhirnya menambahkan populasi).

(b) Malah ramai juga pekerja yang tinggal di Kuantan, berulang alik dari Muadzam atau Segamat

(c) Munculnya penempatan yang berterusan di sepanjang jalan membuntuhkan pengankutan..


Tentulah faktor-faktor ini membawa kepada kemungkinan yang tinggi kepada berlakunya kemalangan. 


Kemalangan Ngeri Di KM119 Jalan Kuantan Ke Segama

Minggu lalu saya terketar-ketar manja dan sopan di bawah rintikan hujan memandu perlahan-lahan di atas jambatan yang baru siap yang kelihatan menakutkan. Pekerja yang bertenggek atas tong memandang saya semacam. Beberapa hari sebelum itu akibat hujan jalan menghubungi Kuantan Segamat ini ditutup sebab ada tanah mendap/runtuh. Saya rasa perkara sebegini tidak patut berlaku sebab ini adalah antara jalan utama. Ramai yang tidak pergi kerja bukan sebab banjir tapi jalan mendap/runtuh.

Saya berpendapat sesuatu yang segera harus dilakukan dengan kadar yang segera. Saya faham kalau lebuhraya elok pun tetapi perangai pengguna macam pelesit, berlaku juga kemalangan...dok gitu? Cuma perinsip saya kita buat yang terbaik kena selalu berubah dan terkedepan. Fikir positif atas keselesaan dan lebih penting keselamatan pengguna.

Bukan sekali dua saya melihat lori terbalik, bukan sekali saya terpandang lori berlanggar dan bukan sekali saya terkejut sisa daging manusia di atas jalanraya... Begitu juga kemalangan yang melibatkan kereta dan motor. Bukan sekali, bukan sekali dan bukan sekali...

Jan: Kepada pihak yang mempunyai `kuasa', ingatlah lebuhraya ini mungkin dilalui oleh orang yang kita sayangi. ...dan orang yang disayangi oleh orang lain. Allahualam...

2 comments:

Anonymous said...

Jalan raya di sabah kan encik pensyarah..

10 kali lebih buruk.. teruk.. dan yang seumpamanya...


Nong andy

Jankaulu said...

saya berharap kita akan dapat jalanraya/lebuh raya yang lebih elok nanti...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home