Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 15, 2009

Teka...siapa dia?

SEBELUM bersamanya dia sangat lemah lembut dan ayu. Kita cakap apa pun dia akan setuju! Dia beria benar beritahu dia akan terima kita seadanya dalam hidupnya tetapi bila kita sudah bersamanya, berhabisan belanja (pinjam duit bank rakyat) dia mula nak ubah (reform) hidup kita...

Dan kemudian itu kita semakin tidak faham sebab kerap-kali bila bila berkomunikasi apa yang dilafazkannya tidak dimaksudkannya. Jika dia berkata `tak mahu' tu ertinya mungkin juga bererti `mahu'. Kalu `tak nak' tu mungkin juga bermakna `nak'...!

Dia suka merungut, membebel, merajuk dan menggunakan kelembutannya untuk menang dalam semua perkara. Termasuk perkara yang kecil!

Keikhlasan kononnya amat penting bagi perinsif hidupnya... Dia henadak kita jujur dan ikhlas terhadapnya. Ikhlas dan jujur kononnya akan memanjangkan hayat perhubungan (katanya)...dia mahu kita cerita segalanya dengan jujur. Tetapi bila kita cerita hal yang sebenarnya tak sampai sekerat pun dia dah mula marah, melompat, melenting, mengugut dan merajuk...(tu pun bukanlah kita cerita semuanya, he he he).

`Tak apalah awaklah keluarlah dengan bekas kekasih awak tu..., saya profesional ' Dia kelihatan memberikan jawapan yang matang dengan penuh keyakinan. Dan sesungguhnya bila kita keluar dengan bekas kekasih kita tu...kesudahannya kita dihalau keluar rumah atau dia yang bawak beg keluar rumah balik ke rumah maknya!.

Kalau menulis apa yang hendak dibeli tu sangat teliti, kalah ceti. Semuanya tersenarai siap dengan budget dan harganya. Berminggu buat senarai tetapi dia akan hilang akal bila sampai di pusat beli belah, dia shopping sakan, penuh satu teroli! Seolah tiada esok lagi baginya.

Kalau kita keluar rumah berlama-lama lepak dengan kawan2, lepak kat kopitiam ke, dia marah. Dia merungut, katanya kita tak reti nak duduk rumah ke?. Kalau kita duduk rumah tengok astro, dia kata '' Tak ada kerja lain ke asyik tengok tv!''.

Dia hendak mengetahui semua pasal kawan-kawan kita. Kalau boleh semuanya dia nak kenal!. Tapi kawan-kawan dia, dia tak mahu kita kenal pun. Terutama yang cantik, muda dan bergetah. Tanya nama pun dah melenting, tuduh kita gatal! Ya allah.

Bila kita tak ada duit dia akan tenang dan damai. Katanya adalah rezeki kita tu nanti. Dia seolah-olah tak rungsing langsung dan yakin akan datang rezeki nanti. Kelakuannya tenang, tetapi bila kita mula banyak duit dia mula kelihatan resah gelisah dan berada di dalam ketakutan...

Dia mahukan kita lafazkan kata-kata manis sumpahan janji sayang kat dia selalu, setiap hari. Diulangi SETIAP HARI!. Dia hendak melihat/merasai kita berterusan buat benda-benda yang mencerminkan/menjaminkan kita menyanyanginya. Dia mahu jaminan (walaupun dia bukan bank). Benda tu mesti tiap hari kena buat! Diulangi kalau boleh 3 kali setiap hari.

Dia merungut kononnya kita tak pernah belikan hadiah kepadanya, tapi bila kita belikan hadiah dia tiba-tiba mempersoalkannya dan tuduh/fitnah kita curang di belakangnya!

Dia suka beli barang-barang yang cantik, pelik dan mahal (tetapi taklah berguna sangat...)

Teka, siapa dia?

Jan: Perempuan kot?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home