Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, March 16, 2011

Komposisi kawan saya...

Semenjak darjah satu hingga sekarang komposisi kawan saya terdiri lebih ramai berjantina perempuan daripada lelaki (saya suka berada di kalangan orang yang cantik, ada shape, dan berbau harum, he he he). Beruntung benar jika seorang berjantina lelaki dapat menjadi kawan baik saya, he he he.
Saya lebih suka mendengar fantasi dan harapan yang indah-indah daripada cerita mitos yang menunjukan kehebatan diri, he he he.
Dilanjutkan lagi cerita kebanyakan kawan-kawan saya terdiri daripada mereka yang mengamalkan pengkongsian hidup (perkahwinan). Namun ada juga kawan-kawan baik saya yang hidup tak berkongsi (bujang), janda, duda dan di antaranya (he he he). Saya tidak ada masalah dengan status selagi dia tidak menyusahkan saya. Pemikiran yang berbeza itu biasalah... bukan semua orang cerdik/bodoh macam kita kan?
Saya dapat lihat perbezaan di antara mereka yang kahwin dan tidak kahwin, duda atau janda dan adakalanya saya tidak dapat lihat adanya perbezaan di antara semua golongan tersebut. Ada kawan saya kahwin dan nampak bahagia, ada yang tidak pernah bercakap pasal keluarga (bila orang lain cakap pasal keluarga, dia diam dan alih topik lain), ada juga kawan saya yang merana dalam perkahwinan (walaupun berpelajaran tinggi...) dan ada kawan saya yang beritahu saya kesilapan yang paling besar dalam hidupnya ialah berkahwin! dia menyesal. He he he. saya beritahu dia bukannya perkahwinan itu yang salah, mungkin dia kahwin dengan orang yang salah. Dan dia juga mungkin pesalahnya!
Kalau ada orang kata tidak berkahwin itu hidup akan lebih senang, saya bangkang. saya tidak setuju. Ada kawan saya yang tidak kahwin-kahwin tetapi tidak senang juga, selalu tak cukup duit walaupun tak ada anak bini. Hobinya membeli sport reeng. Dia juga tidak mempunyai hubungan yang baik dengan adik beradik, emak bapak, ayah ibu dan anak sedara... Saya berpendapat cara kita handle hidup kita tersebut buat kita jadi senang atau tidak.
Kalau kita jaga pasangan dan keluarga kita dengan baik dan berpanduan, insyallah kita akan berjaya. kalau diri kita sendiri pun kita tidak boleh kawal, bagaimana hendak mengawal anak bini/laki walaupun mereka keluarga kita sendiri.
Saya tidak tahu apa yang saya nak kata di posting sini... Mungkin hidup ini tiada ketentuan... Siapa pun kita, kita kena buat yang terbaik. Maksud saya kita boleh hidup menderita jika kita kahwin dan kita juga boleh hidup menderita jika kita tidak kahwin. Dan dalam banyak situasi kahwin tidak kahwin, ada anak tak ada anak di luar bidang kuasa kita. Kita hanya berusaha, berusaha untuk bahagia. Kita harus berusaha.
Setakat ini saya tiada masalah dengan kawan-kawan saya daripada segi komposisinya. saya terima mereka seadanya, dan mereka terima saya seadanya... Blockquote
jan: tetapi yang suka menyalak tu, nama dia saya garis merahkan!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home