Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 14, 2010

Sandarkan pada kenangan: Bahagian 2

Sebenarnya masa depan kita sebenarnya tidak menentu walaupun kita boleh merancang...sekurangnya bagi saya. Zaman persekolahan saya, saya tak gunakan sepenuhnya untuk belajar. Saya akui. Kalau ada yang nak lemparkan kata-kata sebegitu, saya reda. Tapi pastilah tak akan ada sesiapa yang nak campur tangan dalam hidup saya. Saya bukan seleberiti lagi.
Mati hidup balik pun saya tak menduga saya akan menjadi pensyarah. Namun saya akui saya selalu dikelilingi oleh orang yang cerdik daripada darjah satu. Sebabnya ayah saya selalu beritahu `kita kena berkawan dengan orang yang cerdik' (walaupun mereka malas belajar? he he he). Mungkin kecerdikan mereka terpias atau merencik ke hidup saya. Dan sampai sekarang saya dikatakan berada di kalangan orang yang cerdik walaupun saya tidak cerdik mana? Benarkah?.
Persekolahan menengah dulu amat seronok. Kami tak ada banyak tuisyen atau kena bawa buku yang tebal-tebal. Tak adalah mutar itik macam sekarang, lihat pelajar kita... kesian pun ada bila mereka tak dapat result yang baik.
Kehidupan dulu seronok, kami tak ada handphone atau internate. Tak ada playstation, Xbox belum wujud. Kami main Monopoly, Scrabble dan Dam Ular (yang ada tangga dan bila kena makan dek ular kita jatuh ke nombor sebelumnya).
Kami ke sekolah dengan sangat gembira. Cikgu kami sangat sayang kepada kami walaupun kami bukan anak mereka. Malah ada yang kami panggil mama. Cikgu kami lebih sayang kepada kami daripada kelab sekolah yang mereka pegang... kami tahu... berbeza dengan kini...
jan: Semua bangun! terimaaa kasihhhh cikguuuuu...!





No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home