Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 16, 2009

Alunan suara quran mak saya...

Lewat tengahari tadi semasa saya balik ke rumah, emak saya sedang mengalunkan bacaan al quran. Walaupun sepatah haram saya tak faham tetapi alunan itu memberikan suatu ketenangan. Begitu juga setiap malam hari bacaan ayat-ayat al quran yang dilagukan, gemanya memberikan suatu kelainan...

Biasanya yang beralun di ruang tamu dan umah saya adalah antaranya alunan suara Madonna, Kak Pah, ella, Search atau Rahim Maarof.

Alunan suara mak saya merdu di telinga saya, di kampung mak saya mengajar al quran di rumah kami. Dulu pernah juga saya menolong ibu saya mengajar budak-budak tu baca mukadang....Tapi entahlah saya tak minat sangat, masa tu saya tengah remaja giler...

Bacaan al quran tu satu perkara tetapi alunan oleh mak kita sendiri tu satu perkara lagi. Rasanya syahdu atau kadang-kadang sedih...seolah kabut serangkai mawar atau seribu mawar!

Saya tak tahu nak kata apa dan tulis apa untuk mengambarkan gelodak jiwa saya bila mendengarnya... saya terduduk pasrah selepas membuka kasut dan menanggalkan stokeng di hadapan pintu masuk...

Jan: Asal kapas menjadi benang..., benang ditenung hai kain menjadi kain, ahai...menjadi kain...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home