Suara ketika menyoal pelajar perlu ditonasikan agar sedikit unsur dramatiknya terasa, namun ia mestilah jelas, terang dan dengan nada yang sedap didengar telinga (Jangan menyoal terlalu kuat atau nyaring, cepat atau kasar). Dan jangan pula menyoal terlalu perlahan bak angin sepoi bahasa.
Nada suara ini penting untuk menarik minat pelajar, soalan-soalan yang diberikan hendaklah `dilagukan’dan `dramatikkan' dengan baik dan menampakkan kita ini benar-benar berharap untuk mendapatkan jawapannya.(expresi muka kena jaga juga)
TEKNIK TUNGGU SEKEJAP..
Sebaik sahaja menyoal seorang pelajar janganlah pula tergopoh gapah menyuruh pelajar terus memberikan jawapan. Berikan masa seketika untuk mereka mencari jawapannya. Jangan memberikan tekanan kepada pelajar ketika ini, biarlah pelajar tersebut bebas berfikir dulu, tunggu sekejap.
Secara semulajadi dan juga akibat faktor-faktor luaran, tahap penakkulan pelajar terhadap persoalan subjek adalah berbeza. Terdapat pelajar yang memerlukan masa yang agak panjang untuk menjawab soalan dan sebaliknya.
Bagi tenaga pengajar perempuan yang mempunyai suara semulajadi yang `slow’ berusahalah membaiki suara tersebut. Latihan bertempik di dalam tempayan amat membantu (petua primadona Siput Serawak).
Nada suara ini penting untuk menarik minat pelajar, soalan-soalan yang diberikan hendaklah `dilagukan’dan `dramatikkan' dengan baik dan menampakkan kita ini benar-benar berharap untuk mendapatkan jawapannya.(expresi muka kena jaga juga)
TEKNIK TUNGGU SEKEJAP..
Sebaik sahaja menyoal seorang pelajar janganlah pula tergopoh gapah menyuruh pelajar terus memberikan jawapan. Berikan masa seketika untuk mereka mencari jawapannya. Jangan memberikan tekanan kepada pelajar ketika ini, biarlah pelajar tersebut bebas berfikir dulu, tunggu sekejap.
Masa untuk berfikir ini adalah perlu kerana pelajar bukanlah pandai sangat, (kalau pandai merekalah yang mengajar) tetapi janganlah pula terlalu lama membiarkan mereka berfikir kerana dikhuatiri hilang pula minat mereka untuk menjawab soalan tersebut.
Secara semulajadi dan juga akibat faktor-faktor luaran, tahap penakkulan pelajar terhadap persoalan subjek adalah berbeza. Terdapat pelajar yang memerlukan masa yang agak panjang untuk menjawab soalan dan sebaliknya.
Jan: Suaraku bukan sembarangang...
1 comment:
Tips sebegini mampu membantu tenaga pengajar mengajar dengan cara yang lebih berkesan..lagi
Post a Comment