Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 14, 2008

Semuanya kena ada teknik ke? Ya!

Salah satu perkara yang penting di dalam ilmu pedagogi adalah mempelajari teknik menyoal pelajar. Pada awal-awal menjadi guru iaitu pada tahun 1996 di Pusat Pendidikan Yayasan Islam (Cawangan Besut, saya `pakai hentam’ sahaja apabila menyoal. Tiada teknik tertentu yang diamalkan. Malah ketika itu soalan yang diutarakan semata-mata untuk mengetahui adakah pelajar mengingati pelajaran yang lepas.


Lama kelamaan saya mula belajar teknik menyoal daripada kawan-kawan di bilik guru. Terutamanya daripada guru yang mempunyai diploma pendidikan, dan juga guru yang mempunyai banyak pengalaman.


Mereka berulangkali memberikan semangat dan memberitahu proses pengajaran dapat dibina sedikit demi sedikit melalui pengalaman, jangan sesekali menjadikan alasan tidak memiliki sijil atau diploma perguruan sebagai halangan menjadi pengajar yang berkualiti.


Saya difahamkan oleh mereka soalan yang dilontarkan, selain daripada bertujuan untuk menguji pelajar (ke atas pelajaran lepas atau pelajaran yang akan dia ajar), ia juga berfungi sebagai menarik perhatian pelajar di dalam kelas, iaitu di dalam suatu kelompoknya sendiri. Soalan-soalan sebegini biasanya soalan-soalan yang dapat melahirkan perasaan rasa senang dan selesa dijawab oleh pelajar. Soalan boleh berbentuk gurauan atau jenaka. Namun begitu jika soalan itu mahu menarik perhatian pelajar yang nampak `hanyut’ di dalam kelas atau suasana kelas yang bingar, eloklah mengemukakan soalan yang tegas dan jelas, agar soalan itu mencabar fikiran.


Apabila mahu mengemukakan soalan, eloklah ketika berada di tengah-tengah kelas supaya semua pelajar dapat mendengarnya dengan jelas dan memberi perhatian. Pastikan soalan itu terlebih dahulu `dibuka’ kepada selurus kelas. Soalan terbuka sebegini akan membuatkan semua pemikiran dan tumpuan pelajar berfungsi. Maknanya semua pelajar tergerak untuk berfikir.


“Okey Zahari, mengapakah inflasi dikatogorikan sebagai masalah makroekonomi ekonomi?’


Jika kita terus tujukan soalan sebegitu kepada Zahari, ia akan membuatkan pelajar lain merasa selesa dan `selamat’ kerana setidaknya jika mereka tidak dapat menjawabnya, mereka boleh menokoktambah jawapan yang diberikan oleh Zahari tadi. Di sini hanya Zahari sahaja bertukus lumus menggunakan fikirannya untuk mendapatkan jawapan, kemungkinan besar pelajar lain akan merasa `selamat’. Oleh itu `buka’ dahulu soalan tersebut kepada keseluruhan pelajar di dalam kelas.


Ketika menyoal, hindari daripada mengulangi soalan kerana dibimbangkan akan melahirkan sikap acuh tidak acuh pelajar terhadap soalan tersebut. Mereka beranggapan soalan itu tentu akan diulangi semula. Namun soalan boleh diulang atas permintaan pelajar yang nampak kurang faham kehendak soalan, tetapi jangan dijadikan suatu tabiat bagi diri pengajar mengulangi soalan. Sebagai tenaga pengajar pastikan pelajar memberi tumpuan terhadap soalan yang akan diutarakan.


Jan: Entahlah sampai sekarang pun saya masih mencari teknik yang sesuai yang boleh saya amalkan, mengikut situasi dan kesesuaian tempatnya.

2 comments:

danny said...

wow! mantap! Prolifik nampaknya menulis...
satu hari satu ayat

Jankaulu said...

menulis je dulu, nak letak gambar tak reti, dengar khabar UiTM nak buat kursus penulisan blog...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home