Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, February 6, 2020

Sumbangan mahasiswa...Gambar

Kadang-kadang menjadi pensyarah di era ini memang mencabar. Kadang-kadang terasa seolah menjadi guru apabila berhadapan dengan mahasiswa. Mereka masih tidak `masak'.

Bidalan `masuk bersyarah dan terus keluar' itu mudah bunyinya, namun ia penuh dengan tanggungjawab-tanggungjawab lain. Payah mahu saya terangkan, nanti ada yang boring.

Mungkin mahasiswa zaman sekarang berbeza dengan mahaiswa dahulu. Mungkin zaman sekarang mahasiswa menjadi sebegitu (lebih manja dan tidak berjaga-jaga) kerana sistem yang ada selalu dipermudahkan atas dasar mahu memudahkan kehidupan seorang pelajar. Bukankah kehidupan yang sukar mengajar dan membentuk kita?

Bukankah kehidupan yang sukar mengajar dan membentuk kita? Ya, kesusahan lalu banyak membentuk saya dalam kehidupan. Perkara yang senang tidak mengajar apa-apa...

Saya percaya mahasiswa harus menyumbang pada masyarakat... bukannya keluar berkerja baru nak menyumbang...

Rata-rata di media sosial saya dapati tida aktiviti mahasiswa yang boleh dibanggakan. Hanya sekali sekala muncul akibat mendapat anugerah dekan. Adakah dalam keadaan semasa pendidikan dan masyarakat masa kini anugerah dekan itu sangat bernilai dan sinonim?

Nampaknya mahasiswa dahulu lebih menyumbang...


Hasil carian imej untuk mahasiswa dahulu UM
Gambar hanya hiasan, tiada kena mengena dengan penulisan

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home