Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 11, 2017

Anak kita bukan kambing...

Image result


Apabila saya lihat remaja terpesong hidup, saya rasa benci. Namun kemudiannya timbul rasa belas kesian. Rasa kesian sebab tentulah perjalanan hidup mereka yang teruk membuatkan dia jadi begitu. 

Mereka tidak dikelilingi dengan suasana yang positif tiada suasana yang mendorong kehidupan. Saya salahkan ibubapa 100% dalam kegagalan memelihara anak. Saya yakin ibubapa tersebut akan salahkan orang lain. Ibubapa sebegini memang menjadi bebanan hidup kepada masyarakat lain. maksud saya anak-anak mereka menjadi ancaman kepada nyawa anaka-anak orang lain yang tidak bersalah.

Saya rasa jika seseorang ada rasa kasih sayang, mereka tidak akan bertindak membakar orang lain. Saya rasa jika ia dididik elok, eloklah jadinya. Beruk yang tidak berguna di hutan, jika didik dengan elok, beruk itu boleh petik kelapa. Jika pun tidak berpeluang beraksi di sarkas.

Kasih sayang walaupun berlebihan membawa petaka, ia tetap sebaga ubat paling mujarap untuk membentuk sahsiah diri.

Anak kita tidak akan semulajadi jadi jahat, sebab tuhan sudah beri kuasa kepada kita mencorakannya. Baik kita corak, baiklah hasilnya. teruk corakan kita, teruklah kita demikian hari.

Tiada alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab yang tuhan beri. Tuhan hanya uji kita dengan beberapa orang anak sahaja, tapi ganjarannya syurga yang besar. Namun beberapa orang anak `sahaja' itu membawa kita ke neraka. Dengan cemerlangnya.

Anak kita bukan kambing, dia perlukan kasih sayang...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home