Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, January 4, 2017

Takkan Melayu Hilang di Dunia : Sharifah Aini (1999)




Lagu asli tidak mudah untuk dinyanyikan dan amat payah pula untuk dikomersialkan...

Oleh sebab itulah apabila ada penyanyi yang berupaya membawa lagu asli dengan baik, ia adalah suatu nilai tambah yang besar bukan sahaja kepada penyanyi tersebut tetapi juga kepada kesinambungan grene lagu Melayu asli Malaysia.

Malaysia ada memiliki penyanyi yang boleh menyanyi lagu Melayu yang baik. Contohnya Datuk Sharifah Aini, Tan Sri S.M Salim, Zaleha Hamid (walaupun lebih terkenal dalam irama dangdut), Kamariah Noor, dan Dato Siti Nurhaliza. Mereka  telah memberikan sumbangan besar kerana beliau yang begitu diminati secara tidak langsung membawa para peminatnya meminati lagu asli.


Perlahan, sayu dan lembut...

Kebanyakan lagu asli membawa tema muzik dan perasaan yang perlahan, sayu, syahdu, dan lembut (yang memerlukan penguasaan penggunaan suara dan teknik nyanyian dan pernafasan yang rendah dan mencabar). Dan pada pendapat saya semua ciri tersebut dilahirkan oleh arwah dalam album `Lela Manja' (1979) dan terbaru `Takkan Melayu Hilang di Dunia' terbitan EMI yang dikeluarkan pada tahun 1999.

Dari Brunei


'Tak kan Melayu hilang di dunia" adalah album Kak Pah yang baru saja saya miliki dua minggu lepas. Album ini menjadikan koleksi album Kak Pah saya terjumlah sebanyak 44 album. Album Kak pah melebihi 100 buah, entah bila saya dapat mencapai jumlah tersebut...



Saya mendapatkannya album dari seorang pemuda Brunei. Rasa hati sangat gembira apabila beliau mahu menjualkan album tersebut. Gembira sungguh saya menerimanya sehingga tidak sabar saya mahu pulang ke rumah, untuk mendengarkannya.


Keistimewaan `Tak kan Melayu Hilang di Dunia'

Album "Tak kan melayu hilang di dunia' banyak keistimeawaannya. Contohnya Sharifah Aini rakamkan semula lagu `Takkan Melayu Hilang di Dunia' untuk album ini. Sebelum itu lagu ini dirakamkan pada tahun 1998 untuk album OST animasi filem Silat Lagenda'.







Senarai lagu...


Album Kak Pah, air nescafe dan sofa L

Semalaman saya mendengar lagu ini, iramanya mendayu pilu dan lembut. Sambil menghirup nescafe panas (walaupun doktor marah), saya duduk mewah atas sofa L (yang saya hutang, bayar bulan). Saya rasa amat bersyukur kerana album ini akhirnya jatuh ke tangan saya. Terima kasih Qawi kerana sudi menjualnya kepada saya.

Album ini memang berjaya membawa kenyaman jiwa asli. Boleh diketengahkan ke peringkat antarabangsa sebab bentukrupa yang sangat berseni dan ada jati diri. Tidak seperti lagu zaman sekarang yang entah kemana, ke tepi ke tengah kedudukan iramanya.

Aci kerat ibu (jari jiran) saya bahawa album ini akan menjadi khazanah yang tidak ternilai puluhan tahun lagi. Dengan melihat senario kemunculan penyanyi sekarang, (yang suka  menjerit, mengerang dan mengetarkan suara). hampir mustahil akan lahir penyanyi yang bersuara lunak yang boleh menyanyikan lagu Melayu asli  dengan baik. .


Keistimewaan lagu `Pujaan hatiku...,

Namun ada juga lagu yang bukan lagu Melayu asli tetapi telah di`Melayuasli'kan oleh Sharifah Aini dengan keluarbiasaan lontaran dan alunan suaranya. Kalau DJ Dave menyanyi lagu Hindustan kita akan tahu iramanya adalah irama Hindustan, namun dalam album ini ada lagu Hindustan yang `dijadikan' lagu Melayu Asli oleh arwah. Inilah luarbiasannya insan bernama Sharifah Aini... Tiada tolong banding dalam kefahaman jiwa sesebuah lagu.

Syahdu sangat saya menikmati lagu ini sambil sekali-sekala cicah biskut kering jacob dengan air nescafe. Mendayu-dayu rasa. Rasa mewah dan bahagia walaupun baki duit di bank bulan ini setelah ditolak belanja bulanan tak berapa nak membanggakan. He he he.

Lagu tersebut bertajuk ` Mera Dil Ye Pukare Aja - Lata Mangeshkar, dari filem Nagin (1954). Boleh rujuk youtube. Boleh layan...

Sekian jumpa lagi. Salam buat peminat-peminat Sharifah Aini. kalau hendak menulis mengenai biduanita kita ini tujuh hari tujuh malam tak akan habis. Sebuah lagi boleh diceritakan sepanjang-panjangnya. Apatah lagi sebuah album.

Terima kasih kerana sudi membaca.

Sebenarnya kalau nak memperkatakan album ini dua hari dua malam tak akan habis... Sebab album Kak Pah bukanlah dikeluarkan  sebagai `hanya sebuah album'. 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home