Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 6, 2015

Pink Teaset Baba & Nyonya: Signs of prosperity and longevity



Baba dan Nyonya sejarah kita
Warisan murni turun temurun
Tidak menunggu segala lengkap;
Walaupun  satu kukutip jua.

Dalam pencarian Pinggan Mangkuk Lama (PML), saya juga ada mengutip PML-PML yang tidak lengkap. Maksud saya kita mungkin terjumpa cawannya jea, atau pinggangnya jea atau bahagian-bahagian lain.





Antara `kutipan' saya yang berjaya ialah PML Baba dan Nyonya ni. Ia membiak akhirnya. saya tidak tahu sejarah lengkap set ini. Namun saya gembira sebab iannya cantik dan halus. Mengikut kawan saya yang juga minat PML, koleksi ini ada empat warna. Katanya ia melambangkan kemakmuran dalam kehidupan.




Hampir empat tahun, inilah hasil kutipan saya... Kadang-kadang saya hanya jumpa mangkuknya sahaja. Pernah bila saya sampai kat kedai saya tengok sudunya sudah dalam gengaman orang...melepas.

Mungkin ada yang mengatakan hobi ini pelik dan tidak berguna, namun bagi saya ia dapat memenuhi sebahagian perjalanan ini...yang semakin kosong terasa...

Pulak dah...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home