Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, May 19, 2015

Menonton berita mengenai politik Malaysia: Zaman Tun Mahathir, zaman Datuk Seri Najib

Semalam saya menonton Berita TV3. Saya lihat Tun Mahathir `diserang' lagi secara terbuka.  Saya rasa sedih sebab Tun adalah seorang negarawan. Namun ianya terjadi mungkin kerana Tun sendiri `menyerang' secara terbuka juga.

Kita bukan sehari dua mengenali Tun.

Semalam TV3 memaparkan Tun buat silap dan mencampuri urusan kerajaan (Yang DiPertua Dewan rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia). Manakala PM kita pula muncul untuk menyatakan beliau lebih demokratik dan lebih terbuka (mengubah kaedah pemilihan dalam parti berbanding dengan zaman Tun). Maknanya PM kita `lebih' diterima oleh akar umbi.

Saya tidak melatah sebab saya tahu TV3 `milik' kerajaan. Tidak ada rasa benci atau meluat terhadap TV3 sebab dulu Wan Zaleha kerja kat situ...(sebab tak logik kan?). Sebab logiknya ialah Rangkaian TV#3itu menjadi saluran antara rakyat bersama-sama RTM.

Add caption
Dunia politik memang memeningkan tetapi sangat penting. Dalam dunia politik segalanya berkemungkinan. Namun posting ini bukanlah mahu menyentuh mengenai perangai PM kita atau perangai Tun. 

Dalam politik tiada kepastian lawan akan menjadi lawan selamanya, juga sahabat akan menjadi sahabat selamanya, Ia soal tingkah laku dan pemikiran. Namun kalau PM dan Tun berterusan berperang, orang Melayu juga yang rugi, Malaysia amnya...

Tiada berkesudahan sebab setiap pihak ada benarnya... Bukan salah 100%, bukan tak salah 100%. Kita juga faham zaman PM kita berbeza dengan zaman Tun. Zaman sekarang fitnah merata, menerkam kiri kanan keliling pinggang...kalau Tun berada pada zaman ini, mungkin beliu juga pening.

Jika esok PM kita diganti pun, tetap akan ada isu baru yang akan dihangatkan. Selamat datang ke dunia politik.

Saya terus mengikuti berita sehinggalah sampai ke segmen sukan (mengenai isu bola sepak di Stadium Sultan Mizan Kuala Terengganu). 




Saya terus beralih ke HBO.

Saya tidak percaya sukan Malaysia dapat membentuk semangat kekitaan. Huh! Puii


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home