Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 4, 2014

Perihal memilih kambing...

Saya menulis mengenai rupa kambing ini setelah rakan wasap saya bernama Afni mengutarakan pasal kambing. Soalannya: lagi panjang tanduk lagi bagus ke kambing tu?
 
Saya tidak kenal rapat dengan Afni tetapi orangnya peramah sebab ada selalu dalam wasap ni. Namun saya telah lihat wajahnya dalam gambar wasap yang dikirimkan. Cantik rupa parasnya, adakah mungkin sudah diedit kot?, he he he.
 
Sayang memang edit gambar saya biar nampak muda sikit...(perasan...)
 
Saya jarang menyampuk geng wasap Ex-Staff KSP ni sebab saya ni jenis pemalu. Dan kalau perbincangan terlalu akademik, saya tak masuk sangat sebab saya lebih selesa tidak akademik sebab tiap-tiap hari kerja saya sudah berbentuk akademik. He he he. Pernah saya muntah.
 
Namun pasal kambing ni saya teringat petua atau panduan ayah saya. Ayah saya memang suka membela binatang, selain bela kami empat beradik.
 
Kata ayah saya binatang juga seperti manusia ciptaannya iaitu mempunyai paras rupa. Maknanya mak kambing rupa lain, ayah kambing rupa lain dan anak-anak kambing rupa lain. Mungkin ikut rupa ibunya atau ayahnya. mungkin ikut rupa datuknya. Haaa...macam manusialah.
 
Namun pada masa tersebut saya dengar jea sebab saya tak minat binatang. Masa tu saya minat Zaiton Sameon, Search dan Wings. Tapi arwah Kak Pah saya tak tinggal... Bila ayah saya terangkan ciri-ciri kambing dan biri-biri yang baik dibuat baka. Masuk telinga kanan keluar ikut lubang hidung kiri. (telinga kiri tersumbat...)
 
Namun ayah saya ada kata memilih haiwan kena ada ilmu, kalau tak ditipu orang. Bila saja dengar perkataan `ilmu' terus saya tak berminat sebab kat sekolah sudah terlalu banyak. Bukan sahaja matematik, saya disuruh ambil matematik tambahan selain fizik, kimia dan biologi. Apa ingat saya bercita-cita nak ke bulan ke?
 
Kita kembali ke tajuk posting. Ayah saya juga kata bukan semua orang sesuai bela binatang. Kalau tak `sekun' binatang kita akan mati. `Sekun' tu kira sesuailah kot. Haa...
 
Pilihlah kambing yang postur tubuh bagus (pemakanan dan baka baik), bulunya halus berkilat/nampak macam berminyak bersih (tanda sihat), mata bersinar tajam dan cerah...bukan yang nampak kuyu. Tapi kuyu seksi. Badan tidak cacat dan cergas.
 
Lebih senang pilih ratu cantik kot...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home