Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 17, 2024

RENDANG AYANG VANTAGE, SEDEKAH MAKANAN DAN KISAH KAWAN NAK JUAL RENDANG

Tengahari ini  (24 March 2024) saya buat rendang ayang, resepi mak.

Memasak ni seperti sama situasi masa mengail ikan...kita akan lupa masalah dan tekanan kehidupan seharian. Contohnya kita lupa bahawa gaji bulan ni kena hati-hati guna sebab gaji bulan depan kita terima lepas raya. Haaa...hu hu.

Kalau saya rajin, saya masak, kalau malas...air pun saya beli. Air miniral. Tapi kemahiran memasak perlu, setidaknya untuk diri sendiri. Tak ndaklah memanah tak reti, menunggang kuda tak reti, memasak pun tak reti.

Saya tak kisah masak dengan kuantiti yang banyak. Sebab selagi kita tak makan, tak telan dan tak hadam...bukan ianya rezeki kita. Saya bagi juga kat jaga depan perumahan atau kepada penjual yang datang jual ikan depan rumah. Kira sedekah makanan...

Saya pernah juga ke taman permainan, bawa makanan untuk kanak-kanak yang sedang bermain. Cuba bayangkan kalau ada kanak-kanak hilang, tentu saya jadi antara suspek utama, he he.

Redang ini tak sesedap mak buat. Entah kenapa? Hairan. Bahan dah sama, sukatan dah sama. Kuali pun yang Vantage (tandatangan Siti Nurhaliza. Pelik kan? Kuali ada tandatangan).

Saya akan letak rendang2 ni dalam bekas-bekas plastik dan letak dalam peti sejuk bahagian beku. Kalau ada orang antar lauk pauk, bolehlah saya 'balas' dengan rendang ni.

Saya dapati masakam rendang setiap orang bila buat rendang rasanya berbeza. Pernah kawan saya bagi rendang yang dimasaknya...bila saya rasa tak lah sedap mana. Saya berdebar bila dia tanya 'Kalau saya buat jual rendang tu, laku tak?

Nak ikhlas jawab ke? He he.




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home