Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 17, 2024

BERAYA RUMAH ORANG 2024: USAHLAH ABANG MEMBUANG WAKTU

USAHLAH ABANG MEMBUANG WAKTU

Bila kita bertandang raya ke rumah orang. Kita kena sedar itu rumah orang, bukan rumah kita. Rumah orang tu bukannya sarkas dan kita bukan badut wajib buat jokes. Nada suara, tutur kata dan kelakuan kena jaga;

1. Kalau kita tengok pasangan balik raya sorang. Janganlah ditanya "Mana laki/bini kau? Kalau tidak dicerita jangan ditanya. Jangan. Lagipun ikut dialah dia nak bawa atau tak bawa. Kita jaga apam/kayu khamat kita sudah. Jangan sibuk jaga apam orang, apam kita basi.

2. Kalau dia masih tak kawin-kawin, jangan lupa tanya bila nak kawin? Kalau boleh tanya depan orang ramai. Dan kalau boleh jangan lupa beri nasihat jangan memilih sangat... nanti mati sorang. Kalau orang tak ramai jangan tanya.

3. Kalau ada yang masih janda/duda kita jangan lupa tanya 'Bila nak cari pengganti?' @ 'Tok kesik ke dok sorang?. Sampai bila tak nak cari pengganti? Dan kalau kita lelaki kita offer boleh tolong carikan bini baru ke dia (walaupun bini kita sendiri gemuk, hodoh dan kasar).

4. Kalau ada yang kawin tapi tak dapat anak, jangan lupa tanya 'Bila nak dapat anak' atau lebih bagus tanya 'Kenapa tak dapat anak lagi?' sambil buat muka penuh tandatanya macam Dr Dana Scully dalam siri X'Files. Dan nasihatkan la kena usaha tangga kejayaan... buat taman permanian berhadas ke. Hadas besar ke hadas kecil ke.

5. Kalau tengok semua anak-anak mereka perempuan atau lelaki semua. Buatlah jokes konon tak pandai 'main'. Suruhlah sedara dan ipai duai yang ada anak lelaki dan perempuan tolong ajarkan. Libatkan ipai duai yang sedang minum tu. Suruh ajar posisi rusa minum ke, tusukan bersongket ke, kelopak sabut manggis atau kepala hotak kau ke.

6. Kalau tengok biskut raya terhidang beli yang murah. Tanya la kenapa tak buat sendiri? Halal ke? Tak ada masa ke? Kenapa tak ikut nenek moyang kita dulu boleh buat biskut raya walaupun sibuk anak 10, ada tengah mengopek lagi, dan menoreh getah lagi. Kalau boleh beritahu yang murah tak sedap. Beri testimoni.

Kita pergi beraya rumah orang jangan bawa perangai buruk kita, biar kedatangan kita bawa kegembiraan. Perangai buruk kita tu simpan untuk keturunan titih kita sendiri, jangan kacau rumah tangga kabinet orang...

Kita sibuk dengan perkataan kafir, tapi perangai buruk kita lebih dari orang kafir...

MARI MENUJU KE RUMAH BONDA...MAAF PENULISAN BAHASA KASAR...








No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home