Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, September 27, 2018

Ibu mertua yang puaka...

Setahun yang lalu, saya jumpa kawan saya. Namanya Sabaraiah (nama samaran), dia tidak segan silu menceritakan keburukan menantunya. Dan saya kenal menantunya itu.

Saya senyap sahaja sebab kawan saya ini lebih tua dari saya. kalau dengan orang yang lebih tua biasanya saya tidak banyak menyampok bila mereka bercakap. Lebih tua hanya dua tahun, tetapi nampak sangat tua. Mungkin sebab beranak setiap tahun, tak bersenam-makan sedap, atau memang jenis cepat tua....(salahkan DNA pulak, he he he).

Sepanjang dia luahkan perasaan saya senyap sahaja. Sepatah pun saya tidak berkata apa. Dia ceritakan menantunya selalu menyuruh anak lelakinya buat itu dan ini dalam rumah mereka. Bagi saya tidak ada salahnya suruh suami buat itu ini selagi dalam rumah rumahtangga mereka. Jangan buat itu ini dalam rumah orang lain sudahlah, nanti jadi cerita lain. He he he.

Saya malas nak dengar kisah mertua perempuan dan menantu perempuan. Ada-ada saja ceritanya. tetapi sebagai menghormati dia luahkan perasaan...saya terus tadah telinga. dan pada bahagian-bahagian dia tekankan sura beremosi, saya bulatkan mata...konon turut terkejut.

Saya kenal anaknya dan saya kenal menantunya. Kami tidak rapat tetapi lama juga kenal. Pernah jumpa di majlis-majlis. Apa yang dapat saya katakan pasangan itu secocok. Lelaki segak fisikal dan perempuan standard drama Melayu petang-petang dan pengukuran ukuran Melayu kita. 

Dia gunakan bahasa yang kesat apabila melambangkan menantu perempuannya itu. saya terkejut. Terkejut kerana seorang ibu tidaklah boleh guna perkataan sekesat itu. Menantu seperti anak sendiri, tetapi tidak bagi Sabariah.

Daripada cerita-ceritannya, saya dapati dia masuk campur apabila ada masalah pada rumahtangga anaknya, dan menangkan anak lelaki kesayangannya itu. Jelas sangat dia bukan sahaja tidak suka kepada menantunya tetapi membencinya...

"Kalau begini lebih baik bercerai..." Tiba-tiba Sabariah mengeluh.

Tiba-tiba juga saya terkejut, namun saya masih tidak berkata apa-apa...

Hasil carian imej untuk bad mother in law




1 comment:

HisRoyalDudeness said...

Great posting dude, interesting read indeed.
Plenty of things I can relate with, we practically grew up within the same space time continuum...heeeh.

Keep it up bro, and let the dream lives on...
-Hisroyaldudeness-

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home