Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 24, 2018

Apa yang ada dalam kereta saya?


77Apa yang ada dalam Sisijay?


10 September 2017

“Kita boleh lihat karetor dan personaliti seseorang melalui apa yang ada dalam keretanya...emmm.”


Kotak tisu, pewangi kereta, tempat letak air (disangkut di kepala kerusi kereta), dan besen kecil. 

Besen kecil  biasanya diletakan di dalam bonet kereta. ayah saya beritahu senang nanti kalau mahu beli ikan. Boleh letakan ikan tersebut dalam besen ini. Maka tidak basahlah kereta. Kalau basah, berbau pula. 

Ada juga plastik untuk letak sampah. Senang mahu buang sampah jika ada sisa-sisa sampah. Mungkin bekas plastik makanan atau minuman? Apa lagi yang ada dalam sesebuah kereta? Yang mungkin ada?

Orang perempuan biasanya letak dua biji bantal di atas dash board belakang dan di tengahnya ada bunga hiasan. Saya nak tergelak. Tetapi tak jadi. Sebab setiap orang ada citarasanya sendiri. Jangan gelakan orang, apa yang ada pada diri kita juga mungkin pelik di mata orang. Orang mungkin tergelak dalam hati mereka juga.

Dan kalau kita gelakan orang, jangan marah kalau orang gelakan kita.

Namun apa yang ada dalam Sisijay (CCJ 8824)?

“Ada tisu tak mMan?”

Pertanyaan sebegini selalu saya dapat, dan saya jawab dengan sebuah senyuman sahaja. Senyuman jenis separuh senyuman. Tetapi cukup tepat memberitahu bahawasanya dalam kereta saya ini tiada tisu.

Bila masuk kereta orang lain. Masuk kereta orang sesuatu yang jarang terjadi apabila saya sudah miliki kereta. Tetapi dahulu saya ada melihat apa yang ada di dalam kereta kawan-kawan saya. Memang ada yang kemas dan ada yang tidak kemas. Secara umum dapat saya simpulkan. (Kira macam kesimpulan karangan darjah enam, he he he). Dapat saya simpulan di sini kereta lelaki lebih kemas berbanding dengan kereta perempuan. Secara amnya perempuan suka letakan banyak barang di kereta mereka. Seperti mereka letak macam-macam barang di dalam beg tangan mereka.

Pada suatu hari, jari saya berdarah kena stepler. Tidaklah teruk, tetapi saya perlukan seletop. saya minta di pejabat. Pejabat tidak ada. Sekoyang-koyannya kawan perempuan saya yang terdengat pertanyaan saya tentang soletep itu buka beng tangannya dan keluarkan seletep!.

Perempuan mungkin begitu. Kalau boleh mahu letak langsir di kereta. Tetapi tidaklah semua… Dewasa ini kebanyakan perempuan lebih `cool'. ada terlebih `cool' berbanding lelaki. He he he.

Dalam bahagian depan kereta saya tidak ada banyak barang kecuali CD-CD, duit siling dan resit-reset. Ada juga buku-buku dan majalah. Tidak ada banyak barang yang ada dalam ini tetapi Sisijay tidak kemas juga.

Di bahagian belakang ada banyak barang. Dan barang-barang ini mengikut masa dan keadaan. Kadang-kadang ada alatan berkebun apabila saya galak ke nursery. Siap ada baja yang berhari-hari duduk dalam Sisijay. Bila mahu gunakannya baru saya keluarkan semua barang-barang kebun tersebut.

Kadang-kadang ada bungkusan barang yang saya beli. Berhari-hari atau berminggu-minggu duduk dalam Sisijay. Nampak sangat saya tidak benar-benar perlukan barang-barang tersebut. Ia suatu pembelian yang boleh dijadikan isu kewanagan.

Dan kadang-kadang terdapat majalah dan buku-buku. Entah mengapa bila singgah di kereta, duduknya lama.

“Ada tisu tak Man?.”

Saya sepatutnya ada sekotak tisu. Semalam kawan saya beritahu sepatutnya kena ada kotak tisu. Dan pada masa itu saya tidak tahu hendak cakap apa sebab saya pun rasa dia sepatutnya tidak makan dalam kereta saya. He he he.

"Sepatutnya ada sekotak tisu dalam kereta..." Katanya lagi.

Rasa ini (rasanya sepatutnya ada sekotak tisu dalam kereta saya) sudah lama menginap di hati saya. Sejak hari pertama beli kereta. Tetapi praktikalnya tidak pernah dibuat.

Sepatutnya ada tisu kerana saya sering juga makan dalam kereta. Kalau nak cepat biasanya saya makan dalam kereta, contohntya makan burger. Atau apabila tidak sabar, contohnya apabila saya beli pisang goreng di gerai. Gerai sederet di tepi jalan belah kiri sebelum masuk kawasan perumahan saya. Gerai-gerai ini banyak jual makanan dan minuman. Biasanya saya beli goreng pisang, atau kerepok.

Biasanya sebelum sampai rumah saya akan cuba rasa dua tiga keping, sambil pegang stereng. Jadi bila makan dalam kereta pastilah kena kena lap menggunakan tisu. Selalunya apabila sampai depan pintu pagar rumah, hanya tinggal plastik kosong sahaja.

Dalam Sisijay juga ada CD lagu-lagu Kak Pah (Datuk Sharifah Aini). Ada dua tiga keping biasanya. Dan CD-CD ini bertukar apabila mood atau suasana bertukar. Contohnya apabila menjelang Ramadhan saya pasang alagu-lagu nasyid dan ketuhanan. Contohnya dari album `Bukan Cinta Biasa' terdapat banyak lagu dakwah dan kemanusiaan dari Kak Pah. Ada juga alunan suara Kak Pah mengaji. Syahdu. Siap dengan terjemahan dari Kak Pah. Syahdu bila dengar.

Bila teringat kekasih lama yang jahat dan pentingkan diri dan tidak bertimbangrasa (tidak hargai pengorbanan dan segalanya), hati rasa sedih. Jadi saya sediakan CD yang bertajuk Sentimental Emas Sharifah Aini. Layaan...

Terbaru dalam kereta saya ada kasut sukan. Saya letak di dalam kereta supaya senang apabila balik kerja saya terus berjalan-jalan di tasik. berjalan menyihatkan badan. saya terpengaruh dengan kawan-kawan dengan `Fun Run'. Saya cuba dan ia menyeronokan. Pertama kali masuk di Pantai Sepat, larian sejauh tujuh kilometer. Larian ini bukanlah larian bersungguh-sungguh seperti dalam Tv. ia hanya lari suka-suka. saya lari dan berhenti, lari dan berhenti...dan kebanyakannya sepanjang perjalanan, saya berjalan jea. He he he.

Saya tidak pedulikan sangat tempat duduk di kawasan belakang kereta saya. Mungkin saya tahu saya tidak akan pernah menggunakannya. Jadi saya tidak mengambil berat akan kekemasannya. Kadang-kadang saya letak sahaja barang-barang. Saya tidak anggap ia sebagai tempat duduk.

Cuma apabila balik kampung, saya `bersih'kan dalam kerata saya ini. Biar lapan sedikit. Senang mahu bawa emak dan sahabat baiknya. Senang saya mahu anak-anak sedara dan lain-lain. Di kampung lainlah pulak. Dalam kereta lebih kemas.

Namun saya mengaku, saya malu untuk parking kereta saya di sebelah kereta kawan-kawan saya. Saya malu kerana jika mereka menjengok ke dalam kereta saya, ia Nampak tidak kemas dan kotor. Ada banyak barang. Tetapi tentulah kereta juga berfungsi untuk angkut barang, bukan angkut manusia sahaja. Ada kereta banyak menolong kita. Tidak perlu saya mahu panjang lebarkannya. Memang penting.

Cuma kehadiran barang-barang yang menetap lebih lama di dalam kereta itulah kadang-kadang menyakitkan hati kita. Tetapi berani buat, berani tanggunglah. He he he.

Saya berpuas hati dengan Sisijay saya. Jika hendak letak barang yang lebih besar, saya boleh selaraskan tempat duduk belakang jadi mendatar.  Dan kalau nak letak barang yang lebih besar tentulah saya harus beli lori. He he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home