Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, February 6, 2018

Pentingkah berjogging?

Image result for berjogging


Saya takut untuk timbang berat badan saya. Saya berpendapat timbangan saya sekarang mencecah 90 kilogram. Oleh kerana saya pendek, saya kelihatan stopok. Yup, sekarang saya sangat gemuk!

Saya mengakui kepentingan berjogging sebagai salah satu cara untuk kita hargai kesihatan tubuh kita. Banyak manfaatnya berjogging. Antaranya dapat turunkan berat badan dan kuatkan tubuh badan. Tubuh badan kita, kitalah yang jaga, yang bertanggungjawab ke atasnya. Saya tidak mahu ulaskannya di sini.

Saya tidaklah berjogging berterusan, saya berjogging secara perlahan dan kemudiannya bila lenguh, saya berhenti untuk berjalan cepat. Jalan cara makan angin kata orang. Dalam sejarah penjjoggian hidup, amalan ini tidak menjadi amalan. Ia datang bermusim. terutama musim saya kelihatan gemuk

Saya kecewa kerana berjogging tidak menjadi amalan saya. Namun kekecewaan itu dapat saya tebus sedikit apabila menyedari 100% kawan saya tidak menjadikan berjogging sebagai amalan mereka. He he he.

Saya cepat gemuk. Bila saya kontrol makan sedikit, saya akan mengalami penurunan berat badan, tetapi agak perit apabila berusia. Ia payah untuk turun dengan cepat.

Semalam buat kali keduanya saya turun berjogging selepas habis kerja. Semangat berjogging timbul apabila sahabat-sahabat saya mula/juga mahu berjogging. saya tidak mahu fikir negatif, jika ada sesuatu yang saya boleh cuba, saya cuba.

Kali pertama saya turun padang, saya rasa lenguh seluruh badan. Rasa lelah pun ada. Kali kedua paha dan lutut saya rasa sakit. Itupun bukanlah saya berjogging berterusan. Saya mula dengan selow-selow dahulu.

Saya harap tabiat ini akan dapat saya teruskan...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home