Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 6, 2014

Lelaki `makan tanggung'

Entah mengapa, saya rasa nak bersalaman dengan isterinya (berlapik kain). Saya nak ucapkan tahniah dan berdoa untuknya. Walaupun saya payah nak berdoa dan tidak pernah jumpa (dan mungkin tidak akan jumpa...) saya kagumi nasib dia.
 
Nasib dia macam kisah dongengan zaman sekarang...
 
Dia bernasib amat baik kerana ada lelaki yang mahu mengawininya walaupun dia tidak bekerja dan berupa. Langsung tidak bekerja. Saya ulangi lagi...langsung!
 
Lebih 80% daripada kawan-kawan perempuan saya mempunyai gaji yang jauh lebih besar daripada gaji suaminya. Dengan sopan kita boleh menjawab bahawa kejadian ini terjadi kerana bahawasanya perempuan lebih ramai daripada lelaki. Namun kita juga boleh menjawab (dengan tidak sopan) bahawasanya lelaki lebih malas. Malas semasa jadi pelajar, malas semasa menjadi pekerja dan sentiasa malas bersabar. Sebagai anak, anak lelaki dimanjakan, sebagai pelajar mereka kaki ponteng dan sebagai pekerja mereka kaki borak. Kaki borak 18SX tahap gaban.
 
Selamat datang ke planet bumi.
 
Kalau saya perempuan saya akan lagakan pipi saya dengan isteri kawan saya tersebut. dan berpelukan ala datin dalam drama swasta. Saya tentu cemburu sebab isteri kawan saya beruntung. Macam kena loteri.
 
Isteri kawan saya ni bukan sahaja terhindar dari bersuamikan jenis lelaki `makan tanggung', malah dialah `makan tanggung'nya!. Allahhuakhbar ada juga cerita begini dicelah dunia yang moden ini...(moden sangatlah tu).
 
Zaman sekarang payah nak jumpa lelaki yang boleh sara anak bini tanpa si isteri kena keluar kerja. Payah sangat...seperti payahnya mencari bara dalam air atau mencari lelaki yang setia...he he he (jangan marah).
 
Sebab itulah saya sifatkan isteri kawan saya ini hebat dan bernasib baik. Sampai sekarang sudah masuk 8 tahun usia perkahwinan mereka. Alhamdulilah elok dan berkekalan. Kawan saya ini pula menjadikan agama sebagai pembimbing dan tunjuk ajar pada isteri dan anaknya. Bukannya Astro.
 
Namun begitu saya juga kagum kepada perempuan bekerja. Kagum dan tahniah juga kepada mereka keran mereka tahu lelaki bukannya boleh diharapkan 100%...(maaf sekali lagi...he he).
 
 
Abang Jan: Lelakilah sepatutnya menjadi harapan setiap perempuan...  Kan?
 
 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home