Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, September 18, 2014

Kertas UPSR bocor: Kesan buruk daripada KPI?

Dahulu saya pernah berfikir negatif  adakah selama ini kecemerlangan keputusan di kalangan pelajar kita (yang selalu dicanang akhbar) saban tahun adalah hasil daripada `pandai'nya guru mereka `menggambarkan', dan `meneka'  soalan yang akan mucul, dan bukannya bersedianya pelajar kita ke atas segala bentuk soalan yang akan muncul. Emm...
 
Namun sekarang terfikir pula adakah selama ini soalan tersebut  memang bocor tetapi pada tahap ciput,  terkawal dan dirahsiakan di kalangan pihak tertentu. Maksud `tertentu' saya mereka adalah guru-guru atau sekolah-sekolah yang mendapat soalan. Ini bukan satu tuduhan tetapi hanya menyatakan suatu kemungkinan.
 
Yang nyata masyarakat menjadi semakin punah. Sistem yang selalu diperbaharui rupanya mewujudkan lompang yang besar untuk individu meraih keuntungan diri atau pihak sendiri. Guru dan pihak sekolah terdesak untuk muncul sebagai sekolah cemerlang dengan memiliki pelajar yang memiliki banyak A dalam setiap subjek. Banyak A dan cemerlang adalah penting supaya sekolah menerima status Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) manakala bagi guru pula ianya penting untuk memenuhi KPI peribadi agar mendapat habuan kenaikan pangkat.
 
Baguskah kita bila berkiblatkan KPI semata-mata?
 
 
 


 
 Abang Jan: Masyarakat jenis apakah yang kita mahu lahirkan? Huh!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home