Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 19, 2013

Lepas belanja raya, belanja buka sekolah pulak...haaa

Kawan saya dengan bangganya men`sms' beritahu saya dia berbelanja lebih RM5K untuk sambutan hari raya 2013 ini. Dan dengan bangangnya (foolish) pula ia beritahu RM5K tersebut adalah dia perolehi daripada berhutang!.

MENGURUS rumahtangga akan semakin mencabar apabila kita gagal menguruskan perilaku kita di musim perayaan. Kita membeli biskut dengan banyaknya macamlah kita seleberiti, padal jiran pun tak hingin datang rumah kita. Dan kita sengaja mengetemakan warna baju kita (kegiatan wajib masyarakat Melaku terkini yang mula merebak pada pertengahan tahun 80an berkemungkinan pengaruh dunia hiburan). Perilaku mengetemakan baju keluarga agar sedondong ini memakan belanja yang besar dan tidaklah patut kita lakukan jika angka di slip gaji adalah tidak menyokong. saya ulangi jika angka gaji kita tidak menyokong.

Setelah beraya sakan, kita harus ingat pada akhir tahun kita memerlukan wang untuk persekolahan anak-anak. Kita kena beli itu ini bagi anak-anak kita. Dan anak-anak sekarang amboi bukannya pandai nak pakai barangan yang tak berjenama? Salah sapa? Sapa yang ajar dari kecil...haaa... He he he. Salah kita ke? Tak apalah, kita salahkan UMNO atau PKR.

Sebijaknya kita berjimat dan mengumpul. Ini tidak, kita berbelanja macam Diva!.




Kos untuk menyekolahkan anak-anak kita kian meningkat. Dan sepatutnya baju dan seluar anak-anaklah yang patut diutamakan, begitu juga bukan biskut raya tetapi kasut sekolah anak-anak. Bila suami mengharap isteri sediakan dan isteri mengharap suami menyediakan (mereka tidak merangcang), akhirnya terpaksa berhutang...

Jan: bila la hutang nak habis yea? he he he saya pun berhutang.



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home