Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 24, 2011

Perihal subsidi




Jika kita bebaskan pasaran sebebas-bebasnya tanpa campur tangan kerajaan harga barang-barang akan naik. Ini semua orang tahu. Apabila harga pasaran bebas ditentukan oleh permintaan dan penawaran, sebilangan pengguna dan pengeluar akan terjejas kebajikannya. Begitulah pendapat klasikal bagi dunia ekonomi. Ini semua orang faham.

Pengguna mungkin akan membayar lebih jika tiada harga siling, pengeluar mungkin rugi jika kerajaan tidak mengadakan harga lantai. Campurtangan kerajaan dalam menentukan harga pasaran adalah semata-mata untuk menolong warganegaranya, sebab pasaran yang bebas ada kelemahannya.

Kelemahannya jika harga barangan tidak dikawal tentu harga gula, beras, tepung, minyak masak dan petrol (sekadar menyebut beberapa barang) akan menjadi lebih tinggi. Dan memang di negara membangun kerajaan memainkan peranan penting dengan mengawal harga. Tetapi sampai bila?

Kita mahu menjadi negara maju, negara rakyatnya berpendapatan tinggi. Kebanyakan negara maju tidak memberikan subsidi ke atas barangan dan perkhidmatan di pasaran. Pasaran mereka adalah pasaran tulin yang ditentukan oleh permintaan mayarakat di pasaran dan keupayaan pengeluar menawarkannya. Setiap warganegara di negara maju bekerja keras dan `terpaksa' belajar bersungguh-sungguh di sekolah untuk memampukan diri kepada harga pasaran. Sikap ini mendidik warganegara perihatin dengan ilmu dan perubahan semasa. Bukannya kerajaan semata-mata menanggung kos akibat kenaikan harga bahan mentah di pasaran dunia.

Dan wang yang `sepatutnya' menjadi subsidi disalurkan kepada pembangunan pendidikan dan pertahanan, dan sebagainya mana yang patut. Subsidi juga bukan selalunya `menolong' tetapi boleh jadi juga `memelihara/menyuburkan' sifat malas dan selesa kita... Adakah ini semua orang sedar?

Jan: Jika kita tidak mampu untuk membeli barang mengikut pasaran bebas, siapakah yang bersalah? Rakyat atau kerajaan?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home