Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, August 12, 2011

Dan di sini kita terus berpesta...

Dan di sini kita terus berpesta di bulan puasa...

Saya pernah dengar pengakuan seorang tok siak di serambi surau yang dia tidak letih, lapar dan dahaga dalam bulan puasa sebab dia dah biasa berpuasa sunat. Terus terang saya katakan saya letih, lapar dan dahaga di bulan puasa. Minggu kedua saya semakin letih mungkin badan dah mendapat kesan daripada berpuasa. Bagi saya letih itulah perjuangannya. Perjuangan orang berpuasa.
Saya kelihatan segar dan cergas sebab saya `berlakon'. Saya diberitahu oleh kawan saya supaya jangan menampakan keletihan sebab itu menandakan kelemahan. Saya beli kata-kata beliau. Janganlah kerana letih, lapar dan dahaga kita terus lakonkan kelesuan tersebut.
Semasa darjah 3 dahulu ustad Othman beritahu saya, kalau kita lapar kita TAHAN, kalau kita dahaga kita TAHAN dan kita kena TAHAN diri juga daripada perkera yang membatalkan puasa. Maknanya puasa menahan diri. Tahan-tahan-tahankan diri.
Saya mula terlibat dengan aktiviti puasa bermula pada darjah 3. Saya hanya berpuasa sebanyak tiga hari sahaja. Dan semasa darjah 4 saya sudah mulai berjaya puasa penuh. Dan begitulah seterusnya hingga ke universiti barulah partten itu berubah. Sebab di universiti atas sebab-sebab tertentu saya ada meninggalkan puasa saya.
Semasa darjah tiga saya masih lagi tidak berjaya menahan lapar dan dahaga. Sebenarnya lapar dapat saya tahan tapi dahaga saya tidak tahan menahannya, saya minum air di paip, di sekolah, he he he. Pun begitu saya ada makan selamba di kantin bersama kawan-kawan saya. He he he. Namun sekarang saya dapati budak darjah satu pun sudah mula berpuasa, baguslah diterapkan daripada awal...supaya biasa menahan lapar dan dahaga...
Saya ada baca suratkhabar dan internate, ratus ribu orang mati kelaparan di Somalia. Beras yang dihantar berlori-lori ke kem-kem perkhemahan hanya tahan seminggu sahaja... Kesian kan. Katalah kalau satu kem ada 30 ribu orang, kadang-kadang dalam sehari sampai 300 orang meninggal dunia kerana kelaparan dan tiada ubatan untuk sembuhkan penyakit. Dasyatkan? Sebenarnya menurut laporan UN's Food and Agriculture Organisation (FAO) ada sebilion manusia kebuluran di seluruh dunia!.
Kita tak kebuluran, kita menahan lapar untuk seketika sahaja. Kita biasanya bukan menahan lapar berpanjangan, sebab bila pukul 7 lebih kita berbuka sakan. Kita makan banyak. Tetapi orang di Somalia `berpuasa' sepanjang masa. Maksud saya sampai malam dan hingga esoknya mereka menahan lapar sepanjang masa. Sedangkan di sini kita masih berpesta. Kueh mueh berlebihan. Kita lupa di sana mereka kelaparan hingga ada yang lupakan tuhan... (baca dengan nada sedih dan insaf...)
Jan: Saya ada juga baca, nabi buka puasa dengan sebiji buah kurma. Yang dibelah dua!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home