Penulisan ini lahir adalah tindakbalas kepada penulisan `berjayakah program PPSI???', (azamanazizi.blogspot.com, Saturday, Setember 13, 2008.) Penulisan beliau memberi inspirasi kepada penulisan saya kali ini. Sebelum ini saya pernah mengutarakan isu kedudukan `istimewa' bahasa Inggeris dalam negara Malaysia, rujuk `English is important BUT...he he he' (jankaulu.blogsport.com, Monday, July 7, 2008).
Sebenarnya secara purata para cendikiawan Melayu terutama di pusat-pusat pengajian tinggi menentang keputusan kerajaan berhubung dengan perkara ini, mereka menentang seawal tahun 2002 lagi apabila ura-ura ia akan dilaksanakan. Selain para cendikiawan Melayu, mak bapak yang terlibat (termasuk juga guru-guru? he he he) juga tidak setuju dengan polisi ni.
Apatah lagi pakar bahasa dan pakar pengkajian ketamadunan manusia, mereka berpendapat ia bukanlah satu kaedah yang betul untuk muncul sebagai sebuah negara maju. Mereka mengemukakan hujah bahawa negera-negara yang menggunakan bahasa inggeris terbukti gagal menjadi negara maju (juga disentuh sedikit dalam` English is important BUT... he he he.').
Menguna bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar mata pelajaran sains dan matematik sebagai satu kaedah menuju negara maju adalah sesuatu yang tidak kena, bagi saya seolah-olah memberi ubat kepada penyakit yang salah, he he he. Ataupun salahnya terkejar-kejar mengejar terawih berbanding solat berjemaah di masjid, atau menyuruh Mickey membaiki labu...
Teringat kata-kata Adnan ketika aktiviti `menongkat Ali' di kedai depan rumah sewa masa duduk kat Indera Mahkota... ` Terjemahkan ilmu dalam bahasa asing tu ke dalam bahasa Melayu, biar ramai orang Melayu dapat ilmu, biar mak cik pak mak cik kat kg tahu, dan jangan lupa peranan Dewan Bahasa dan Pustaka tu.' Bersungguh-sungguh beliau bersemangat mengupas isu ni.
Seingat saya pada masa tersebut pihak kerajaan mematahkan hujah para bijak bistari ini dengan mengatakan `mereka' orang yang menentang dasar ini menentang kemajuan orang Melayu. Sebabnya mereka (para cendikiawan) juga bersekolah Inggeris dan fasih berbahasa Inggeris. Hujah ini tidak betul! Ingat tak apa terjadi kepada Aznizon, Adibon, Adenon dan Sukimon? Pendapat mereka tidak ditentang tapi peribadi mereka pulak ditimbulkan, (rujuk `Geram gitu', Monday, Setember 8, 2008). Dalam kes ini peribadi para cendikiawan pulak dah ditimbulkan...
Senang-senang guna orang putih terus untuk mengajar, baru maju... he he he.
Sebenarnya banyak masalah dalam melaksanakan polisi ni, bilangan cikgu inggeris tu pun sendiri tidak mencukupi. Dan jika cikgu biasa disuruh mengajar (tentu diberi elaun, he he he) dalam bahasa inggeris, apa terjadi pada labu tu?. Eh, saya ni pesimis ke? negatif ke?
Jan: Teringat kat anak-anak saudara di kampung yang menjadi `mangsa' dasar ini...
4 comments:
gambar orang putih tu macam nak exploitasi wanita jer.. hehehe.. bukan ngajar tu gayanya..
sekurang-kurangnya ramai tak miss kelas, sekarang kan bising isu mengenai kurangnya pelajar lelaki kat dalam kelas... he he he
aku sokong suki....sesetgh polisi kerajaan (bkn semua)ni dibuat secara tergesa2 aku rasa...buat dulu,baru kaji kesan dia...cam naik harga minyak jugak..naik dulu,baru kaji kesan kenaikkan tu..patutnya..buat kajian dulu..tgk kesannya...baru laksanakan...ni terbalik...kalau turun hg minyak pun...hg brg tak akan ikut turun skali...nak wat camne..seme yg atas2 tu org bijak pandai seme...hehehehe...
suki...bkn tawarikh..(perenggan ke4)..terawih ler...tawarikh tu sejarah....hehehe..sekadar teguran mana yg nampok...harap dok kecik hati...hehehe
thanks madier, he he he aku bab-bab mengeja ni..., he he he. nanti aku uboh.
bagi aku kalu nok maju kena ada acuan sendiri, jatidiri sendiri dan keunikan sendiri, baru ke depan dan boleh tiru sikit2 yang positif daripada pihak lain tapi yang lainnya kita kena fikir sendirilah kan.
Post a Comment