Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 15, 2008

Mencari `orang rumah' dan `tuan rumah'

Memang sukar ya mencari orang rumah, apatah lagi jika pencarinya serba kekurangan, cerewet dan ego. Namun begitu jangan lupa mencari tuan rumah pun tidak kurang payahnya jika pencarinya tiada kelayakan tambahan (value added) untuk menjadi orang rumah, he he he.

Dulu (masa kat Pekan) saya tidak terfikir sangat betapa payahnya mencari tuan rumah. Saya merasakan mencari orang rumah lebih sukar, perempuan pakai tadah je. Namun...jeng jeng jeng...bila ustad Ahmad menerangkan jangan tak sangka ada di antara kawan-kawan kita yang tak kawin-kawin ni, bila balik rumah, masuk bilik, nangis sorang-sorang. "La...Mad tak kan begitu terdesak nak berlaki?", saya pakai hembus je tanya.

Di atas katil queen (yang saya beli buatan dari Amerika, berkaki 6 (kat tengah ada 2 kaki, kan biasa 4 kaki kan) ustad Ahmad menerangkan dengan detail perasaan halus dan jiwa perempuan yang tidak `berjumpa' dengan tuan rumahnya... Setelah selesai dibuat penerangan, analisa dan pemerhatian, barulah saya terfikir memang betul jugak ada logiknya apa yang dikatakan oleh ustad tu. So kali ini saya ingin menulis mengenai mencari tuan rumah (bukan orang rumah ya, he he he). Kita pusing sikit daripada kebiasaan.
"Susahlah Sukimon, kita ni orang perempuan kalu nok dengan orang lelaki nak buat macam mana? tak kan nak cakap? Kata kawan baik saya Aznizon ketika kami sama-sama melahap nasi lemak (nasi lemak tu dioder sebaik saja bubur nasik dah habis kami makan) kat Simple, tepi Benteng. Best jugak makan kat Simple tu, kadang-kadang boleh tengok `drama minggu ini '... Entah kenapa hari tu sayalah yang gatal timbulkan topik tu bila saya tengok drama minggu ini bila sepasang merpati, bergaduh, pastu berbaik kembali bila si mamat tu memujuknya. Masa si mamat memujuk tu saya lihat muka dia sangat susah hati, macam muka bulan gerhana, macam kena naik court dek kad kredit. Si minah pulak selamba buat lembek-lembek tekak (macam Ella...). Huh!

" Ala.. buat-buat la `take care' ke, selalu ambil berat tanya khabar, antar kueh ke, beri hadiah. Macam Lokman selalu terima masa kat Pekan dulu..." saya buat-buat naif tapi sempat beri cadangan pulak dah. Teringat pulak pada Lokman yang masa tu digoda bertalu-talu, rapat-rapat, sesak nafas... Selalu kami dapat makan free Lokman bagi hasil daripada episod `memancing' tu. Masa tu saya dan Din galakkan je ambik apa yang diberi, rezeki katakan... Pernah kami dijamu pelbagai buahan oleh Lokman daripada kampung si dia. Saya ingat masa tu saya buat lawak "buah kelapa sawit tak ada ke? he he he".

" Tapi bukan semua perempuan macam tu, lelaki kalau dia tak berkenan, memang dia tak ndak, dia tak layan" sambung kawan baik saya sambil mengasingkan butiran kacang daripada nasi lemak (diet konon)... Dah lapan belas kali kami sama-sama diet (dan sama-sama gagal, he he he).

" Betul jugak, tapi orang lelaki ni pun sama jugak, macam saya kalau saya nak pun payah jugak saya nak beritahu...bergantung kepada individu tu la rasanya" saya cuba mencari jalan tengah (apa ingat orang perempuan je tau malu...?).

" Saya rasa bukan sebab faktor jantina la, Ada juga perempuan yang tak malu muka bila nak cakap terus sebab baginya ok berterus terang. Ada juga lelaki muka tebal terus ngorat walaupun orang yang dingorat tu dah sesak nafas, meluat. He he he." saya menambah.

Jan: Boleh cari yang macam brat pitt...?


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home