Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 17, 2022

Kerja jadi cikgu pun hati tak tenang...

Ehsan

Beberapa rakan saya yang bekerja menjadi guru, berhasrat untuk pencen awal.

"Tak sabar dah Man..." Kata mereka.

Saya bertanya kenapa mahu pencen awal, menjadi guru seronok sangat.Saya ada pengalaman bekerja menjadi guru. Pada pertengahan tahun 90an. Di mana tiada lagi penggunaan komputer di sekolah. Malah saya menggunakan mesen taip dan `gelek' sekolah untuk mencetak nota kepada pelajar. Pada masa tersebut perkara yang paling kena buat adalah menyediakan pengajaran untuk minggu hadapan.

Semasa saya menjadi guru, guru memang menumpukan kepada pelajar, tiada kerja pengkeranian.

Namun kata kawan saya sekarang cikgu dibebani banyak kerja, dan tidak ada usaha serius untuk mengurangi bebanan cikgu. Malah mengajar menjadi kerja sampingan. 

Saya tidak faham apa yang telah berlaku di sekolah. Tetapi dapat saya bayangkan dengan perubahan zaman, dengan adanya generasi pelajar yang manja dan makbapak yang rasa lebih cerdik dari cikgu...tentulah banyak kerja yang mahu dibuat. Yang perlu dibuat.

Saya harap saya salah, tetapi kawan saya kata saya betul...



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home