Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 16, 2022

Tingkatan 6 dan PPYIT : Saya tidak malu...

Saya tidak malu untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6. 

Setelah tamat tingkatan 5, memang tingkatan 6 lah antara haluan yang saya ada. Dengan keputusan SPM yang cukup makan, saya ada membuat permohonan ke ITM (kini UITM) untuk pogram pra, tetapi tidak berjaya. Saya tidak rasa sedih, tidak pula rasa terkilan. Malah saya tumpang gembira apabila mendengar berita kawan-kawan dapat melanjutkan pelajaran mereka di ITM (UITM) dan beberapa institusi pengajian yang lain.

Tidak ada kurangnya STPM, dengan sijil STPMlah kakak sberjaya masuk UUM. Dan tentulah saya akan ikut jejak kakak saya. Itulah yang saya fikir.

Saya kembali ke PPYIT. Saya rasa lebih elok saya naik tingkatan enam di PPYIT berbanding SMTM. Ia lebih dekat dengan rumah saya. Dari rumah saya, boleh nampak bumbung sekolah. Boleh jalan kaki sahaja.

Di tingkatan enam rendah, saya mendapat ramai kawan baru dari serata daerah saya. Kawan baik saya antaranya Rosihan Alor Lintang (kini cikgu), Hasnah Alor Lintang (kini cikgu), Zainuddin Kuala Besut (kini cikgu), Azam Kuala besut (kini arwah) dan Sabri Kuala Besut (kini cikgu). Kebanyakan darinya sudah `lost kontek'. saya sudah tidak berjumpa mereka.

Saya juga diajar oleh cikgu-cikgu yang muda belia. sangat muda, baru keluar dari universiti. Ketika saya belajar, mereka mungkin belajar mengajar saya. (Seorang kawan saya ada cuba mengorat cikgu Sejarah, tetapi tidak berjaya. Saya beritahu mungkin tidak berjaya kerana cikgu tersebut mahu perempuan yang pandai. He he he).

Hanya beberapa bulan, saya sudah terpengaruh dengan Cikgu Zaiton. Beliau selalu menceritakan  keseronokan belajar ekonomi di UM, dekat dengan ibunegara Kuala Lumpur. Setiap minggu boleh tengok wayang, dan dalam UM pun ada panggung wayang katanya. Saya nekad mahu belajar ekonomi di UM. Netang nerap. 

Cikgu Zaiton menasihati saya supaya belajar ekonomi rajin-rajin. Bersungguh betul dia mengajar walaupun saya rasa dalam kelas kami itu hanya beberapa kerat jea yang faham. Kalau dapat P dalam subjek ekonomi, dia akan bagi RM50. Cikgu Zaiton orang Kuala Besut, sekarang dia tentu sudah pencen. Semoga dia sihat selalu. Amin.

Saya lalui pengajian STPM dengan bersungguh-sungguh di tingkatan enam rendah dan enam atas. Bangunan kayu tersebut banyak meninggalkan kenangan, tempat cita-cita bermula. 

Dan saya beruntung kerana semasa di tingkatan enam atas, ada kawan-kawan sekelas saya yang pernah ambil STPM. Termasuk yang mengambilnya untuk kali ke 3. Mereka ini beri tunjuk ajar pada saya. Mereka kata `Kita akan masuk universiti bersama-sama...". Terharu saya.

"Awak ni Sukiman, serba manika..." Kata seorang kawan saya, Azam yang gedeber. Sebenarnya walaupun saya belajar bersungguh-sungguh, saya tetap ke Kota Bharu pergi tengok wayang, dan buat rambut di bandar Jerteh. Saya bosan dengan fesen rambut yang sama. 

Semasa saya di tingkatan enam atas, saya juga ada menulis surat layang kepada pengetua, sebab saya rasa ada ketidakadilan berlaku. He he he. Saya kecut perut juga apabila pengetua masuk kelas beritahu dia terima surat layan, dan terus kawan-kawan saya memandang ke arah saya.

Mungkin dunia pelajar 30 tahun dahulu tidaklah mencabar mana, kami masih berjaya tumpukan pelajaran walaupun ada la galok sana sini. Dunia kami tidak di kelilingi K-Pop, talifon bimbit, internate, tiada shopee, tiada PH, tiada youtube, tiada netflix, dan tiada orang bodoh yang buat macam-macam di internat.

Cikgu-cikgu PPYIT muda-muda. Walaupun tidak berpengalaman tetapi sangat bersemangat mengajar saya. Buktinya bila markah kita rendah, cikgu pula sedinya lebih-lebih. He he he. Cikgu Alias ketua kelas saya, dia sangat tegas walaupun agak manja. Cikgu Zaiton pula cantik...he he he. Mereka selalu berbincang mengenai pelajar mereka di bilik guru. 

Cikgu Alias kata dengan pelajaran kita dapat ubah diri kita...dan banyak lagi dia berleber bila kami tidak buat apa yang disuruh. kalau dia masuk kelas dengan mata yang tajam tu alamaknya adalah `drama'nya nanti. "Ambil STP ni kena rajin membaca, paling kurang 4 jam sehari. Pengajian Am penting, tak lulus Pengajian Am tak luluslah STP ", katanya dengan serius. Saya ikut nasihatnya. Alam persekolahan saya, ramai cikgu datang dan pergi tetapi kata-kata cikgu Alias berbekas di hati.

"Bo bo la belajar, kawin puloklah, tua doh" kata seorang pemuda di depan kedai Kak Moh kepada kawan baik saya, Hasnah. Masa tu lintas jalan nak balik rumah saya. (Hasnah tinggal di rumah saya masa ambik STPM). Saya dan Hasnah buat-buat tak dengar. Saya yakin kata-kata itu ditujukan kepada Hasnah, bukannya saya. Memanglah pada mana-mana zaman pun akan ada orang yang bersikap negatif bila ada orang lain nak mengubahbaik kehidupan. Emmm...

"SPM pun tok ke mana, nok ambil STPM hok jauh lagi susoh" Kata seorang saudara saya yang membuatkan cuping telinga saya merah. Gitu jea dia sembur. Tapi saya tidak jadikan ianya satu pematah semangat. Saya mesti masuk universiti! saya nak tengok wayang, warna rambut dan ke Zoo Negara.

Sampai sekarang saya rasa bertuah kerana saya ambil STPM. STPM penuh dengan ilmu pengetahuan (terutama pengajian AM). Saya masih ingat lagi muka cikgu Alias hari tu. Sebaik sahaja saya habis ambil periksa mata pelajaran saya menuju ke rumah sewanya untuk memeriksa Pengajiam AM kertas satu. Saya mahu dia semak jawapan 75 soalan objectif yang saya berikan. 

"Tiada satu pun yang salah!" Katanya. Saya melihat mukanya gembira sangat. Mungkin dia rasa puashati. Segala semangat dan cita-cita dia saya sudah tunaikan. Saya mahu dia gembira. Dia banyak berkorban usia mudanya untuk kami. Dia boleh sahaja cari kerja lain tetapi bertahun-tahun dia berada di PPYIT. Tidak kenal penat lelah.

Ada banyak lagi kisah semasa saya menjalani kehidupan berSTPM. Kenangan tersebut manis-manis belaka. Melalui masa semuanya menjadi manis walupun masa kejadian itu ia amat mengharu biru kan, he he he.

Sekarang saya dengar pengajian STPM tidak mendapat sambuatan. Saya rasa iannya patut mendapat sambutan keran suasana belajar yang unik dan nilai sijilnya yang lebih luas. Kalau sijil matrikulasi mungkin tak laku pun. Mungkin masyarakat sudah punya banyak wang dan pilihan melanjutkan pelajaran lepas SPM lebih meluas.

Tetapi STPM tetap di hati. Hidup STPM, hidup PPYIT.

 



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home