Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 24, 2022

Kehilangan telefon bimbit dan beg duit seolah kehilangan sedikit dari jiwa dalam diri...


Apa yang dirasai ialah rasa sedih, sesal dan serabut perut. Memang sedih sebab banyak benda penting dalam beg dan telefon tersebut. Saya merasa sesal kerana tidak berhati-hati. Sedih dan sesal tersebut membuatkan rasa serabut perut. 

Saya tidak menduga perkara ini akan berlaku lagi. Sedikit panik menjelma, cuma saya lebih tenang menanganinya berbanding zaman muda saya dulu.

Saya pernah kehilangan beg duit sekali sebelum ini. Ini kali kedua. Mengenai telefon bimbit pula saya sudah beberapa-kali kehilangannya. Semuanya atas kecuaian diri. Tiada pihak yang boleh dipersalahkan. Cuma kali ini kehilangan itu berbeza, kehilangannya secara serentak. 

Paling logik telefon bimbit dan beg duit tersebut saya letakan di atas kereta (bukan di dalam kereta). Ia mungkin tercampak di mana-mana tempat sepanjang perjalanan.

Saya mula sedar kehilangan tersebut pada pukul 6.15 pagi semasa memandu ke rumah sahabat. Saya ambil keputusan untuk berulang ke Muadzam Shah kerana esok sudah hari sabtu. Pada hari khamis saya bertugas di sekolah Menengah Kebangsaan Astana (berikutan dengan keputusan STPM telah dikeluarkan).

Gerak hati saya, saya telah kehilangannya. Ia bukannya terselit di mana-mana atau saya lupa letak. Semua sudah tiada... saya tidak akan mendapatkannya kembali.

Ramai kawan berpendapat saya terlupa letak. Saya tidak boleh komen apa-apa mengenai sangkaan mereka kerana biasanya saya memang seorang yang kelam kabut. He he he.

Setibanya saya di tempat kerja saya menelefon Bank Islam untuk meminta blok kad ATM. Saya sempat bertanyakan baki di akaun, Alhamdulillah ada. Dan saya berharap benar untuk dapatkan RM1 juta cabutan bank Islam tersebut. He he he.

Kad ATM kedua yang saya block ialah Maybank. Saya tidak ada banyak duit di Maybank. Ia sekadar bank `terima gaji', dan untuk saya transaksi ke bank-bank lain, atau ke Shopee atau membuat pembayaran lain. Kira akaun `singgahan'.

"Langkah pertama Man mestilah blok dulu kad-kad ATM". kata sahabat saya.

Langkah kedua keesokannya saya ke balai polis untuk melaporkan kehilangan tersebut. Semasa disoal-siasat, saya gagal menyebut jenis telefon yang saya miliki. Saya cuma beritahu yang pasti telefon saya bukan jenis Samsung... (Ini mungkin sesuatu yang pelik. Tapi itulah saya. Kesian polis tersebut. Namun sekurang-kurangnya dia ada pengalaman mengendalikan orang yang tidak tahu jenama telefon bimbit yang dipakainya).

Apabila ada surat polis barulah saya ke pejabat Celcom untuk dapatkan sim kad baru. Tetapi gagal kerana saya mesti ada kad pengenalan untuk dapatkan sim kad baru. 

Terima kasih kepada Najib Tun Razak, saya hanya ambil masa sejam untuk dapatkan kad pengenalan di UTC Kuantan. Pemuda pengaunter yang sangat muda tersebut ada menasihati saya supaya berhati-hati menjaga kad pengenalan. Saya rasa pelik sebab orang yang terlalu muda menasihati saya yang tua ini. Tetapi nada nasihatnya amat berhati-hati dengan tonasi yang teragak-agak sopannya. Saya cuma rasa janggal tetapi ia adalah suatu yang betul, pelanggan perlu dinasihati.

Saya perlu bayar RMXXX untuk denda dan RMXX untuk pemprosesan.

Selepas itulah saya pergi dapatkan telefon bimbit baru dan ke pejabat Celcom semula. Sempat saya bayangkan bagaimana kalau orang tak ada duit menghadapinya?

Pada hari isnin saya ke JPJ untuk mendapatkan lesen ganti dan kad-kad ATM yang baru...

Dan dua tiga hari selepasnya saya masih rasa sedih (serabut perut sudah tidak saya rasai...). Kehilangan ini seolah kehilangan sedikit dari diri ini. Walaupun sudah ada beg baru dan semua baru, saya tetap rasai `kehilangan' itu...

Tetapi tentulah ianya bukan kehilangan terbesar yang pernah saya lalui dalam hidup... Saya pernah kehilangan separuh dari diri saya...

Saya sedar, kecuaian merupakan kos...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home