Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 18, 2021

Dunia tua saya...

 Umur saya sudah melebihi setengah abad, kalau sebuah rumah tentu sudah masuk kali kedua untuk di `wayaringkan'. Kalau sebuah kereta sudah tentu jadi besi buruk dan kalau seekor lembu, saya sudah lama mati.

Tapi saya manusia. 

Saya mulai sedar fizikal saya tidak seperti dahulu apabila saya berkebun. Saya mengambil masa hampir sepanjang hari untuk mengali lubang tanam pokok kemuning yang dibeli di nurseri. Begitu juga kerja-kerja mencakar pokok-pokok, gunting ranting, dan mengeburkan tanah tidak akan siap dalam jangka masa sehari.

Dan di cermin saya dapati muka saya sudah bulat dan pipi saya jatuh. Hampir tiada rahang.

Perubahan juga berlaku dalam diri saya. Saya tidak lagi cepat membuat penghakiman terhadap apa yang saya lihat. Saya cuba berpositif. Saya tidak cepat-cepat marah seperti warga internate lain. 

Saya juga cepat kesihan kepada kesedihan.

Saya semakin menghormati orang tua. Saya semakin banyak berdoa untuk orang lain.

Saya semakin cepat memaafkan orang...





Baguslahkan...sebelum saya pergi,,,


2 comments:

M said...

Makin berusia ...sy makin takut nampak tua...tp hrtu saya tgk rncgan omputih ada nenek tua umur 80 thn masih practice gimnas dia...jadi tgk nenek tu terus rasa mcm eh dia 80 msh bleh jd gimnas...tkkan kita pasrah je dgn keadaan kan..😂😆🤣...

Jankaulu said...

memang, tapi tidak berdaya itulah yang menakutkan. kalau setakat nampak tua tu tidak apa-apa...takut tidak terdaya urus diri.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home