Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 21, 2021

Korban cinta, kek bodo dan berkirim salam

 

 









1. Semalam, sehingga pukul 2 pagi, saya buat kek sambil dengar lagu Ziana Zain. Korban Cinta. Saya ulangpusing banyak kali konon lagu ni relik dengan diri saya. He he he.

2. Lagu ini adalah lagu yang paling saya suka, Ziana Zain nyanyikan dengan baik dan tak keterlaluan jeritannya. Dan lirik dan muziknya bagus. Lagu-lahu lain zaina zain bukan tak sedap, tapi letih bila mendengarnya. He he he.

3. Mula-mula saya rasa tidak mahu raikan apa-apa, sebab tak ada pun orang akan datang. Tapi bila kawan-kawan dalam group wasap sibuk nyohol apa yang mereka masak, saya bingkas bangun...tinggalkan Nexflix, terus ke dapur.

4. Rumah orang bujang tak ada banyak bahan-bahan. Kek yang boleh dibuat adalah kek biasa. 5 biji telor ayang, 250 g tepung naik sendiri, 200 g gula kastor, 250 g mentega, sesudu besar omelet, sesudu kecil esing vanila. Bakar sehingga berbau masak.

5. Dalam dok kuca bahan-bahan...terfikir juga. Walau sebesar mana pun pengorbanan kita sehingga kita turut sama hangus terkorban, hidup mesti diteruskan. Wajib.

6. Raya aidil adha, sepenting adil fitri.

7. Pengorbanan adalah teras kehidupan. Jika tiada pengorbanan, tiadalah kehidupan...

8. Saya tak dapat bayangkan kalau semua orang atas planet bumi ini semua tak mahu berkorban, hanya pentingkan diri.

9. Saya juga buat bihun goreng dan goreng ayang...sempena raya.

10. Sempena Hari raya aidil adha ini saya tujukan sepatah dua kata kepada pekorban-pekorban dan diri sendiri (tak payah tepuk untuk diri sendiri, nampak pelik). Iaitu dalam bentuk mana pun pengorbanan ia adalah bermakna. Wang ringgit besar kecil bukan nilaiyannya, malah kadang-kadang kita berkorban masa... Sesuatu yang kita tak nampak.

11. Hari yang mulia hari raya, kita duduk merenung diri... Di hening subuh di pagi raya, doa dihulur buat yang tiada...

(Tiada di dunia, dan yang sudah tiada di dalam hati...)

12. Pada sahabat maya yang jauh, saya berkirim salam. Maaf zahir batin dari saya, semoga kita sentiasa sihat sejahtera... Amin.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home