Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 6, 2021

KELUARGA KITA KENAL PERUT KITA




1. Makanan ini sampai pagi tadi, dikirim dari kampung (Besut) menggunakan pos JnT.

2. Sambal tumis merah itu akan dicampur dengan ayam yang digoreng lembut, dan dimakan dengan nasi lemak atau nasi panas.

3. Manakala tumis kerabu itu pula (pada lain masa) akan dimakan bersama nasi kerabu dengan rakusnya.

4. Kebanyakan nasi kerabu di habitat saya kuah yang disediakan seolah air lada, jadi saya minta keluarga kirimkan tumis ini.

5. Di kampung saya, nasi kerabu kuahnya dipersembahkan dalam bentuk tumis, dibuat sedikit pekat...campur serai (diketuk) bagai. Aromanya membuatkan kita terasai bagai direntap ke zaman silam zaman kanak-kanak. (Zaman kita tidak terlibat dengan KPI dan bil-bil semasa). Dan zaman kita kurus.

6. Saya boleh saja memasaknya sendiri tetapi tidak pula sesedap yang keluarga kita masak.

7. Makanan juga ingatkan kita kepada kampung halaman. Di mana saya berada saya lebih suka kerepok (keping atau gotel) di kampong saya, juga akok.

8. Sudah lama saya tidak balik kampong, PKP pah ceroh... Balik nanti nak makan-makan bersama keluarga.

9. Di mana kita berada, di mana bumi dipijak, di mana gaji diterima keluarga dilupa jangan.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home