Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, November 4, 2016

Ulasan Buku: Total Recall: My Unbelievably True Life Story - Arnold Schwarzenegger



14546626




1. Arnold Schwarzenegger bukanlah pelakon yang saya minati.

2. Daripada dulu saya tidak menyukai filem aksi, dan tidak menyukai hero yang besar. Saya berpendapat lelaki mestilah "otak'nya yang besar, bukan badannya yang besar".

3. Namun tanggapan ini berubah apabila mendengar berita beliau menjadi gabenor di California, iaitu antara sebuah lokasi ekonomi yang sangat besar dan memberangsangkan di dunia. Berita itu berjaya mencuri perhatian pada perjalanan hidup saya. Yang sibuk. Konon.

Image result for terminator movie

4. Pun begitu saya ada melihat lakonannya dalam beberapa filemnya yang terkenal. Saya dapati cerita tersebut yang menarik bukannya lakonan beliau. Maksud saya filem lakonannya laris dan terkenal. Satu bentuk filem yang memang laku terutama di negara-negara yang membangun.

5. Ketika kunjungan saya ke Kedai buku Popular di Kuantan, saya sambar buku ini.

6. Saya telah membacanya sedikit demi sedikit apabila waktu terluang. Saya kagum dengan cara penulisan yang mudah dan menarik (bagi saya).

7. Setakat ini sudah separuh buku ini saya baca dengan memilih chapter-chapter yang saya suka. Dapat saya bayangkan buku ini akan saya baca beberapa kali nanti. Sebagaimana saya baca buku Diari Mat Despecth.

Image result for arnold schwarzenegger movies posters

8. Dalam buku ini saya dapati beliau mahu menceritakan kepada kita bahawa kejayaan yang beliau perolehi adalah dari keazaman yang kuat dan kerja keras tanpa mengalah kepada kegagalan. Dan satu lagi belajarlah benda baru walaupun sukar. Karektor ini memang ada pada orang yang berjaya dan terkenal.

Image result for arnold schwarzenegger as president

9. Dan dalam buku ini juga ada seakan penjelasan kepada tindakan-tindakan politiknya yang dilakukan semasa beliau jadi gabenor. Sesiapa yang tidak menyukai politik mungkin bosan membaca beberapa chapter mengenai hal ini. Namun kalau DSNR menulis buku mengenai pengalaman `kegagalan' beliau, dan ranjau politiknya selepas PRU14, tentu ramai nak beli termasuk penyokong dan `haters'nya.

10. Chapter yang paling menarik tentulah mengenai penglibatannya dalam sukan bina badan, yang katanya pada masa dahulu tidaklah terkenal mana akan bidang ini.

11. Tak dapat saya bayangkan, jika kerja saya berseparuh bogel di atas pentas dan persada dunia. apa kata orang kampung saya?

12. Juga sangat menarik mengenai bagaimana beliau mendapat watak-watak dalam filem-filem beliau bintangi.

13. Seronok juga dapat membaca buku ini. Semalam terpaksa berhenti baca, kena tidor walaupun tak mengantuk... Biasalah orang berusia kena jaga kesihatan.

Image result for arnold schwarzenegger quotes


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home