Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, February 28, 2011

Shelter 2010

Saya memang tidak puas hati apabila seorang pembunuh tidak dijatuhkan hukum bunuh. Saya berpendapat seorang pembunuh sepatutnya dihukum bunuh. Nyawa dibayar nyawa… Saya berpendapat lagi si pembunuh tadi sepatutnya dihukum sebijik seperti cara dia membunuh mangsanya. Maksud saya jika si mangsa mati diketuk dengan kuali sampai mati maka si pembunuh tadi sepatutnya dihukum bunuh dengan diketuk dengan kuali juga, kalau boleh guna kuali yang sama, yang jadi bahan bukti kes tersebut.
Saya terasa terkilan apabila hukuman yang tidak setimpal diberikan, dipenjara sahaja atau di hantar ke hospital sakit jiwa raga. Kononnya semasa dia melakukan pembunuhan tersebut `dia bukanlah dia’ atau kononnya `terdengar suara halus untuk membunuh’… Maka mahkahmah ringankan hukuman. Mahkamah mengambil keputusan setelah menerima laporan perubatan daripada doktor yang menjalankan pemeriksaan dan memberi testimoninya ke atas tertuduh tadi.
Shelter
Dalam filem Shelter ia berkisar mengenai kerjaya doktor yang saya maksudkan di atas. Doktor yang pakar dalam multipie personality disorders. Dialah yang menentukan sama ada tertuduh atau pesalah ada niat mahu membunuh atau sebenarnya berpenyakit minda. Penyakit minda tersebut ialah mengenai perubahan tingkah laku. Perubahan ketara ini bukan merujuk kepada sebab datang bulan, isteri mintak LCD atau ditinggalkan kekasih tetapi dirujuk kepada seorang manusia mempunyai dua personaliti yang ketara, dua atau lebih. Kawan kita yang selalu bertukar mood dan buat kita makan hati tu mungkin juga boleh kita katogerikan kepada pesakit personality disorder (tapi mungkin pada tahap minima jea kot…he he he).
Watak doktor tersebut dipegang oleh Julianne Moore, yang saya rasa lakonannya bertambah hebat berbanding Julia Roberts dalam filem Eat Pray and Love. Seperti dalam filem The Forgotten, lakonan Julianne sangat cemerlang. Dia sangat menghayati wataknya, dan sekali lagi saya sarankan Era Fazira, dan Nasha Aziz menontong filemi ni. Dan tolonglah belajar sesuatu…

Sinopsis

Cerita supernatural horror ini berkisar pada watak utama si Dr. Clara (Julianne Moorne) yang menjalankan pemeriksaan terhadap seorang pesakitnya. Pesakit ini sebenarnya pesakit yang telah `dihadiahkan’ oleh ayahnya yang juga merupakan seorang doktor pakar dalam bidang multipie disorder ni (kuah tumpah ke nasi la katakan...). Dr Clara ni jenis baik dan lemah lembut orangnya… tak seperti segelintir doktor yang saya jumpa yang malas nak senyum dan nampak serius seperti kerja kat sarkas (jinakan beruang).

Kau kajilah pesakit ini, ayah nak gi buat umrah...

Maka untuk beberapa ketika dia harus berada di samping pesakit tersebut untuk memeriksa minda dan psikologi pesakitnya. Watak pesakait dipegang oleh Jonathan Rhys Meyer. Lakonan Meyer ini jauh berganda hebat daripada lakonan Tom Cruse atau Brat Pit. Pesakit baru tersebut bernama Adam.

Handsum + disoder (mereng oder?)

Dr Clara mendalami pesakit ini sehinggalah pada suatu tahap pesakit ini semakin membahayakan dirinya dan juga keluarganya. Pada mulanya saya duga Dr Clara International ini akan jatuh cinta dengan pesakitnya…saya silap, itu skrif cerita Melayu!!!.

Dr Clara ni sebenarnya seorang janda, suaminya mati dibunuh. Dia redha je… dia sibukan diri dan bekerja, dihormati dan ada nama. Dia selalu diminta oleh polis dan bekerjasama dengan mahkamah. Kira dia seorang yang berjaya dalam kerjanya… Cuma pada dingin malam ketika dia memeluk bantal, tiada sesiapa yang memeluk dirinya, kesian kan? (yang ni saya tambah jea…he he he).

Oh yea dia ada seorang anak perempuan (orang putih ni memang begitu demografinya, householdnya. Kaya raya tapi anak seorang, kita lebih teroor walaupun papa kedana anak non stop every year…) selalu menyoal (anak kecilnya kata kenapa tuhan tak tolong kita dan kenapa tuhan begitu?, kita baik pun tuhang tak tolong…). He he he.

Tiada bogel

Saya tak ada ilmu dalam penyakit multiplie personality disorder ni jadi sedikit sebanyak menjadi masalah juga bagi saya untuk memisahkan antara fakta perubatan dan rencah pemanis cerita. Maklumlah namanya pun cerita, ada unsur-unsur direkacipta supaya menyedapkan cerita dan fakta tak sahih tentang penyakit ini. Kalau seorang itu ada ilmu tentu dia boleh memahami cerita ini dengan lebih baik. Susahkan filem orang putih kan. Nak tengok pun kena ada ilmu…


Kau ni sekejap Simone, sekejap Mankisu, sekejap penyanyi terkenal! Huh!

Cerita ini cerita berat dan kebanyakan lokasinya di hospital dan di dalam bilik pemerhatian atau pemiksaan di hospital tersebut. Jangan harap nak ada adengan bogel atau ringan-ringan. Tema cerita berat katakan...
Nota kuliah tak berguna?

Kita kembali kepada Dr Clara International tersebut. Nak dijadikan cerita sampai satu tahap Dr Clara sendiri rasa kompius mengenai ilmu sains yang dia belajar di university dulu. Dia rasa nota kuliah, buku teks dan soalan tutorial, kuiz dan final tak dapat member jawapan kepada pengkajiannya.

... hai nota kuliah tak berguna jugak akhirnya...

Tiada pun lecturer ajar pasal roh-roh ni. Tiada diajar kuasa tuhan? Ya lah kan doktor biasanya percaya tentang sains dan sesuatu yang boleh dibuktikan manakala agama ni kalau kira logik tentulah lebih karut daripada buku teks kesusasteraan Melayu Hikayat Hang Tuah (tingkatan 6).

Saya tengok cerita ni 2 kali, kali pertama dengan anak saudara (jadi peneman, saya bukan penakut tapi tak berani tengok sorang). Kedua saya tengok seorang diri sahaja, tetap takut juga walaupun bukan cerita hantu. Rasa tertekan ada juga sebab watak-watak serius giler je… doktorlah katakan… Apa doktor kena serius ke? Cerita ini banyak dialog, slow dan not steady. Ada juga suspen...


Diam-diam nak oiii, nanti dia jumpa kita...

Saya tak sarankan kepada pembaca untuk tengok filem ni, bimbang tertidor. Tetapi kalau nak tengok, saya tak pula melarangnya sebab ada pengajaran berharga, antaranya:

1-Sebaik-baiknya anak hendaklah kita ibubapa yang menjaganya. Bukan serah ke orang gaji, kawan kita, adik beradik kita, ayah mak kita, ayam itik.

2. Jangan hina orang yang nampak tak betul,kot-kot kitalah yang sebenarnya tak betul, he he he.

3. Mencarut depan budak adalah suatu yang tidak harus dilakukan terutamanya oleh orang dewasa.

4. Janganlah dok kerja 24 jam, berehatlah seketika.

5. Hendaklah kita pukul gambar semasa kita di sekolah menengah. Bila cikgu kelas kita ajak bergambar ramai-ramai, atur kerusi, cikgu kelas duduk di tengah ketua tingkatan dan penolong kelas duduk kiri kanan cikgu, kita mestilah beri kerjasama.

5. Ada sesuatu perkara memang benar walaupun tak masuk akal.

6. Orang tak pakai tudung tak semestinya tak bermoral/beragama.

Jan: Kadang-kadang saya rasakan diri ini bukan diri saya yang sebenarnya…(pulak dah, tak habis-habis nak cari glamour dalam blog sendiri)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home